Winst door weggevallen concurrent
Op de mature markten profiteerde Ontex onder meer van het wegvallen van concurrent Kimberly-Clark. Het rivaliserende concern heeft de verkoop van zijn luiers namelijk grotendeels gestaakt, omdat het er niet in slaagde om met Huggies een voldoende groot marktaandeel te verwerven. De klanten waarvoor Ontex werkt, konden daardoor hun verkopen opvoeren.
Op vergelijkbare basis namen de verkopen op de mature markten dan ook met 8,2% toe. Ontex geeft wel toe dat het grootste deel van de omzetstijging die hierdoor kon worden geboekt intussen wel behaald is.
Op de groeimarkten dikte de verkoop van Ontex 24,6% aan. Vooral in Centraal-Europa en zelfs in Rusland kon de verkoop worden opgevijzeld. De lokale productie hielp hier een handje.
In het Midden-Oosten, Afrika en Azië trok de omzet met 12% aan. Er waren goede verkopen in onder meer Turkije – dat goed is voor de helft van de verkopen in deze geografische omschrijving, Marokko en Pakistan. Vooral de demografische ontwikkelingen kwamen de luierfabrikant ten goede.
Beursgang zet rem op winstevolutie
De medische divisie – die zich richt op volwassenen met incontinentie – zag haar omzet met 2,7% aantrekken. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en Ierland liep het goed, mede door stijgende afleveringen aan huis. Ook in Frankrijk en Italië werden goede resultaten neergezet, door het afsluiten van nieuwe contracten en het winnen van tenders.
Alles bijeen leverde dit Ontex een nettowinst op van 11,9 miljoen euro in het eerste halfjaar. In 2013 bleef de wijzer na dezelfde periode nog staan op 11,3 miljoen euro. Nochtans kostte de beursgang, die het bedrijf dit jaar deed, 20 miljoen euro. De financiële operatie zorgde er wel voor dat Ontex zijn nettoschuldenberg kon afbouwen van 886,7 miljoen euro naar 532,8 miljoen euro.