Ahold Delhaize verbaast vriend en vijand met sterker dan verwachte kwartaalcijfers. In Europa horen Albert Heijn én Delhaize tot de uitblinkers, dankzij succesvolle koopkrachtcampagnes.
Mooie marges
In het derde kwartaal realiseerde Ahold Delhaize een omzetstijging met 9,1% tot 22,4 miljard euro. Dat is veel beter dan wat analisten vooraf hadden verwacht. Zowel in Europa (+7,1%) als in de Verenigde Staten (+8,2%) lopen de verkopen goed. Ook de operationele winst ging omhoog, met 2% naar 887 miljoen euro. De retailer slaagt erin een operationele marge van 4,4% vast te houden, wat in vergelijking met sectorgenoten erg sterk is. Wel is het zo dat de marge in Europa onder druk staat: daar bedraagt ze ‘slechts’ 3,41%, tegenover 4,95% in de VS.
De meeste lokale merken van de groep winnen marktaandeel, meldt de retailer. Food Lion ziet in de VS zijn vergelijkbare omzet zelfs al tien jaar aan een stuk elk kwartaal stijgen, wat het persbericht “een opmerkelijke prestatie” noemt. Ook Albert Heijn krijgt een pluim: de retailer blijft marktaandeel winnen dankzij een focus op het bieden van waarde voor klanten in een steeds uitdagender omgeving. De uitbreiding van het aanbod ‘Prijsfavorieten’ en de actie ‘100 producten onder de 1 euro’ bleken succesvol en het loyaliteitsprogramma ‘Mijn Albert Heijn Premium’ heeft nu meer dan 600.000 leden.
‘Kleine Leeuwtjes’ scoren
In België ziet Delhaize een “materiële verbetering” van de vergelijkbare omzet in zijn winkels. De goede resultaten zijn mede te danken aan het succes van de koopkrachtactie ‘Kleine Leeuwtjes’: sinds de start in juni ziet Delhaize een stijging van 15% in de verkoop. Daarom voegt de retailer nog eens 100 extra Kleine Leeuw-producten met competitieve prijzen toe. Ook de optimalisering van het SuperPlus getrouwheidsprogramma loont. Bij bol.com steeg de nettoverkoop met 5,6%, dankzij groei met dubbele cijfers bij de verkooppartners. Op jaarbasis wint de webshop 1% marktaandeel.
“De hoge inflatie, de stijgende rente, de vertragende economische groei en de oorlog in Oekraïne zetten het huishoudbudget van klanten zwaar onder druk”, zegt topman Frans Muller. “Hoewel we externe factoren zoals de energieprijzen niet in de hand hebben, zijn we ijverig blijven werken aan zaken die we wel in de hand hebben, en ik ben blij dat we goede vooruitgang boeken.” Ahold Delhaize let meer dan ooit op de kosten. De retailer is echter vol vertrouwen en verhoogt dan ook de winstverwachting voor het volledige boekjaar: de winst per aandeel zal met zowat 10% groeien.