Terugblik op een korte foodweek, waarin Jef zich van z’n meest vrijgevige kant toonde terwijl foodwebshops gratis geld in het rond strooien. Maar wacht, een Filet Pur terwijl die Try Vegan campagne volop loopt? Dat kan enkel een imitatie zijn, toch?
Punten scoren
En, de nieuwe Xtra app al geïnstalleerd? Tal van nieuwe mogelijkheden, belooft Colruyt, en dat klopt ook wel, maar ze komen niet automatisch. Je kassabon bijvoorbeeld, verschijnt niet ongevraagd in je app: je moet het papieren ticket zelf fotograferen en opladen. Mja, dat is bij enkele concurrenten wel anders. Ook de betaalfunctie heeft nog wat voeten in de aarde: daarvoor moet je namelijk eerst wat paperassen invullen, die dan van de juiste stempels en handtekeningen worden voorzien. Welkom in 2022. Er zullen ongetwijfeld goede redenen voor zijn, maar toch: de installatie van pakweg Apple Pay op m’n iPhone ging nagenoeg vanzelf. Maar we kennen onze pappenheimers: in Halle nemen ze doorgaans liever het zekere boven het onzekere.
De weg naar het persoonlijke assistentschap – want dàt is de ultieme ambitie van Xtra – lijkt dus nog lang. Werkt daarentegen al wél vanzelf: die nieuwe spaaractie. Net als bij de concullega’s kunnen trouwe klanten voortaan punten scoren. In tegenstelling tot bij die concullega’s leiden die punten niet tot korting of gratis producten, wel tot bomen en bloemen – en niet eens in je eigen tuin. Of koopkracht dan niet hét thema van het moment is? Welja, maar Jef kijkt verder, visionair als hij is: die inflatie, dat is allemaal best erg en zo, maar het milieu, dat is nog véél erger. En daarbij, ze zijn toch al de goedkoopste. Dus. Au fond heeft hij overschot van gelijk, maar we zullen zien of hij daarmee die put van 200 miljoen bijkomende kosten gedempt krijgt.
Gratis geld
In contrast hiermee viel me recent de tamelijk onwaarschijnlijke vrijgevigheid op die online foodspelers vandaag tentoonspreiden om nieuwe klanten te verleiden en – dat hopen ze wellicht – aan zich te binden. Gratis geld is het nieuwe wapen van de e-commerce startups. Online boerenmarkt eFarmz, nieuwkomer in Vlaanderen, houdt het nog bescheiden: 5 euro korting op je eerste bestelling. Zo gaan ze er niet komen, want bij de concurrentie is het gewoon tamelijk flagrant. Reken maar even mee.
Eerste bestelling bij Lokkal, de sympathieke recht-van-de-boer app? Hier is 15 euro, geen dank. Eerste bestelling bij Crisp? Hier is 15 euro, geen dank. En een appelbroodje erbovenop. Tip van de pro: wacht gerust een paar weken met een tweede bestelling, de kans is groot dat je wéér 15 euro krijgt. En een gratis totebag. Elders wordt het nog mooier. Want wat krijg ik van ShipTo, de fietsbezorgdienst van Carrefour? Dértig euro, weliswaar te spreiden over drie bestellingen, maar toch. Exact hetzelfde aanbod bij Rayon, de onlinesuper van Smartmat – en dus van Colruyt: hier zie, driemaal tien eurootjes. Je bent, kortom, gek als je nog naar de winkel gaat. Het is dat ik moet, voor m’n werk.
Gemengd gehackt
Hoeveel geld je cadeau krijgt als je Carrefour vraagt om de boodschappen maar meteen in de koelkast en de diepvriezer te droppen? Geen idee, want die dienst, geïnspireerd door Amazon en Walmart, is voorlopig enkel beschikbaar voor een select testpanel in Frankrijk. Het geheim? Een slim slot, dat de bezorger exclusief toegang geeft tot je keuken. Blijft een onwennig idee toch, vreemden in je huis. Los van het feit dat die slimme digitale toestellen altijd het risico inhouden dat ze gehackt worden.
Wat ons naadloos bij De Vegetarische Slager brengt, waar Gehackt immers één van de vele hardlopers is in het vleesvrije assortiment. Tja, dinsdag was World Vegan Day en de hele maand probeert die Try Vegan campagne ons te bekeren tot een louter plantaardige levensstijl, dus een inhaker leek ons wel gepast. Vooral omdat de producent van Specks’kes en Poulettekes momenteel campagne voert met de hashtag #MakeNoMisteak, teneinde de Belgische overheid te behoeden voor een fatale vergissing: namelijk het verbieden van vleesachtige namen voor plantaardige producten.
Noodlottig complot
Inderdaad, daar broedt onze Federale Overheidsdienst Economie op, in het grootste geheim. Officieel om de argeloze consument te beschermen, in werkelijkheid om de geplaagde vleesindustrie een lillend hart onder de riem te steken. Gelukkig is er een woke multinational als Unilever om het burgerverzet te leiden tegen dat noodlottig complot. Tja, als je jezelf slager noemt en vervolgens het vegetarisme gaat prediken, dan hoeft je niet te schrikken als de verenigde beenhouwers hun kleingeld bijeenleggen om een goeie lobbyist in te huren. Wat in Europa twee jaar geleden niet lukte, komt er op federaal niveau dus heel misschien toch.
Heel misschien. Want ja, het wringt uiteraard wel: een meer plantaardig eetpatroon is nu eenmaal nodig om de klimaatdoelstellingen te behalen. Ga je dan als overheid stokken in je eigen wielen steken? En zeg nu zelf: een verpakking waar in grote letters ‘vegetarisch’ op staat, hoe misleidend kan die zijn? Mensen die zich dan bekocht voelen – àls ze al bestaan – hebben er gewoon zelf om gevraagd, toch? Om nog te zwijgen over de vele misleidende vleesbenamingen in de toonbanken: in blinde vink zit helemaal geen vink. Schande!
Even geduld
En dan was er nog heuglijk nieuws voor foodies: Eataly, die allesbehalve veganistische tempel van de Italiaanse ‘slow food’ gastronomie, komt wel degelijk écht naar Brussel: de vergunning hebben ze binnen. Dat is toch al dat. Liefhebbers van verfijnde charcuterie en exquise kazen moeten nog even geduld hebben, evenwel: de verbouwingswerken zijn nog niet begonnen en die gaan wel enkele jaartjes duren. Als alles een beetje meezit wordt het 2026, dus. Dan kunnen we in hetzelfde gebouw ook een nieuw stadsconcept gaan ontdekken waar Delhaize al een tijdje geheimzinnig over doet. Benieuwd!
Bon, worden het Nugettekes vanavond of toch eerder Boulettes Very Chouettes? Vergeet er alleszins geen frietjes bij te bakken, want dat zal binnenkort gewoonweg niet meer kunnen: als je sommige politici mag geloven, dan gaat heel onze frietcultuur finaal naar de vaantjes als gevolg van dat nefaste mestactieplan. Alsof de aardappelteelt sowieso al niet bedreigd wordt door het opwarmende klimaat. Maar ja, zoals Mark Twain al zei: “Geen enkele hoeveelheid bewijs zal ooit een idioot overtuigen.” Tot volgende week!