“Advertenties effectiever maken”
Amazon is van plan om in het begin advertenties die op hun pagina’s geleverd worden door Google te vervangen door advertenties die via een eigen platform komen. Het bekijkt ook al hoe het systeem in de toekomst uitgebreid kan worden. Het nieuwe systeem, Amazon Sponsored Links genoemd, zou nog dit jaar in een eerste testfase komen.
“Amazon kan de data die het heeft over aankoopgedrag gebruiken om dit soort advertenties veel effectiever te maken“, zegt Karsten Weide, een analist bij IDC, aan The Wall Street Journal. “Marketeers zouden graag een andere optie hebben naast Google en Facebook voor hun advertenties.”
Hoge winsten
De Amerikaanse online retailer zou dit jaar ongeveer 1 miljard dollar (750 miljoen dollar) aan advertentie-inkomsten hebben en kan dat met dit nieuwe systeem nog verder uitbreiden. Het zou er voor kunnen zorgen dat de winstmarges bij Amazon een flink stuk de hoogte in gaan. Zo haalde Google in de eerst helft van dit jaar een hogere operationele winst uit zijn advertenties dan het totaal van Amazon sinds zijn oprichting 20 jaar geleden.
Het lijkt er op dat beide bedrijven steeds meer in elkaars vaarwater terechtkomen. Google investeert de laatste tijd in zaken waar vooral Amazon goed in is en omgekeerd. Zo heeft Amazon nu ook een eigen smartphone, net als Google, en is Google meer bezig met het uitbreiden van zijn leverdiensten voor online bestelde producten.