Ondanks het verlies van enkele leden toont Alvo zich strijdbaar: de prijspositionering zit goed, nergens anders halen ondernemers betere marges, en er staan opnieuw winkelopeningen op de planning.
Nieuwe klanten blijven plakken
Tijdens de afgelopen twee coronajaren hebben consumenten de buurtsupermarkt herontdekt. Maar het was ook een zware periode, met grote uitdagingen op het vlak van bevoorrading en voor het personeel. Hoe heeft de coöperatieve Alvo die periode verteerd? RetailDetail vroeg het aan algemeen directeur Jan Pelgrims, die eind dit jaar met pensioen gaat, en aan Peggy Bauwens, die vanaf 1 januari het roer in handen zal nemen.
Ook na corona blijven de Alvo-ondernemers goede cijfers draaien, zeggen ze. “Er was aanvankelijk wel een lichte terugval, maar de omzet pikt weer op, met dank aan het goede weer in het voorjaar. Veel nieuwe klanten blijven toch plakken, merken we.”
Hevige overnamestrijd
Alvo heeft nu nog 54 winkels van 38 ondernemers. Ooit waren het er meer dan honderd. Enkele prominente leden hebben Alvo de afgelopen jaren verlaten: de strijd om goede supermarktlocaties woedt nu eenmaal hevig.
“Supermarkt Magda in Malderen is inderdaad overgenomen, maar wel door Colruyt Group, waardoor de omzet binnen Retail Partners Colruyt Group blijft. Hierdoor blijft de aankoopkracht van de groep gevrijwaard en blijven ook de Alvo-leden voordeel halen uit het unieke samenwerkingsverband. Supermarkt Magda blijft tot 31 december 2022 onder de Alvo-vlag, en zal daarna worden omgebouwd tot een Spar Colruyt Group.”
Winkelopeningen
Alle Alvo-ondernemers zijn stevige zelfstandigen, benadrukken onze gesprekspartners, en ze zijn allemaal eigenaar van hun eigen winkelpand. “Er is ook jong bloed bij, mensen die nog willen uitbreiden, een volgende generatie die verder gaat op de ingeslagen weg. De gemiddelde netto winkeloppervlakte bedraagt 1100 m², wat de mogelijkheid biedt om naast het Alvo-assortiment nog eigen accenten te leggen met lokale leveranciers”
Er komen wel degelijk ook winkels en leden bij: in Oostnieuwkerke opende de familie Debaene vorig jaar een gloednieuwe winkel, op een locatie waar voordien Proxy Delhaize gevestigd was. De broers Debaene zijn bekend van de Alvo-supermarkt DB Center in Beernem: die winkel groeide uit van een lokale buurtwinkel tot een volwassen supermarkt van 2450 m² met een eigen keuken die een uniek versaanbod produceert en een eigen zelfbedieningsrestaurant.
In augustus 2021 opende ondernemer Geert Vanden Meerssche een Alvo-supermarkt van 750 m² aan de Ninoofsteenweg in Lennik. Ook hij is geen onbekende in de sector: zijn vader Paul baatte vroeger een zelfstandige GB-supermarkt uit en hijzelf runde de Carrefour Market in Tremelo. “De winkel in Lennik is een heel mooie supermarkt en hij draait zeer goed.” En in het centrum van Lier, in het voormalige pand van C&A, zal Alvo in februari een nieuwe stadssupermarkt openen. “De ondernemer is sterk gedreven door vers.”
Strategisch plan
Met welke argumenten kan Alvo nog supermarktondernemers overtuigen? “Marge! Dankzij onze coöperatieve structuur rolt elke eurocent terug naar de leden. Ondernemers kunnen bij ons nog écht ondernemen, ze kunnen hun persoonlijke toetsen uitspelen, ze genieten een grote vrijheid. Wij begeleiden hen wel van a tot z, bijvoorbeeld met de zoektocht naar een pand, vergunningen…”
Of de formule meekan met de prijsconcurrentie, nu koopkracht weer hoog op de agenda staat? “Dankzij onze samenwerking met Colruyt Group zitten we goed op dat vlak. We hebben de Boni- en Everyday-huismerken in onze rekken, en die spelen we vaker uit op onze folder.” Voor e-commerce is het nog iets te vroeg: “Eerst werken we een nieuw strategisch plan uit. E-commerce zal daar een onderdeel van zijn. Het wordt een plan op maat van Alvo: vanuit de basis. Ondernemers moeten hun lokale rol uitspelen.”
RetailDetail ging afgelopen zomer langs bij de hoofdkantoren van zes food-franchiseorganisaties. U leest onze verslagen in een wekelijkse artikelreeks. Dit is de zesde en laatste aflevering.