Belgische webshops hebben in de eerste jaarhelft voor meer dan 5,8 miljard euro verhandeld, een stijging met 13%. Vooral diensten, entertainment en tweedehands deden het goed, net als elektro en farma.
Drie grote conclusies
De Belgische webshops realiseerden in de eerste zes maanden van dit jaar een gezamenlijk transactievolume van exact 5.858.401.065 euro, een stijging met 13% vergeleken met 2021. Het aantal transacties steeg met 12%: het waren er 76 miljoen, oftewel 8 miljoen meer dan vorig jaar. De gemiddelde waarde van een online winkelmandje bleef vrijwel stabiel op 77 euro. Dat blijkt uit de nieuwe E-Commerce Barometer van SafeShops, gebaseerd op data van de betaalproviders. Transacties op marktplaatsen zitten niet in deze cijfers.
Drie grote conclusies trekt directeur Greet Dekocker van SafeShops uit de nieuwe cijfers. De eerste: een zekere consolidering zet zich stilaan door. De sector zet stappen naar maturiteit, zoals blijkt uit het feit dat 3283 onlinehandelaars in de eerste helft van 2022 hun webshop hebben stopgezet. “Dat was te verwachten, na de enorme boom aan webshops sinds 2020, tijdens de lockdowns.” Deze trend zal zich naar verwachting ook in de tweede jaarhelft doorzetten.
“Nog veel kansen”
Het goede nieuws is wel dat heel wat kleinere en middelgrote e-commercespelers er wel in slaagden om door te groeien: “Ondernemers die in e-commerce meer zien dan een nevenactiviteit, die echt in een investeringsmodus komen, kunnen wel degelijk doorstoten. Voor wie e-commerce ernstig neemt, zijn er nog veel kansen.”
Tweede conclusie: er is nog altijd een belangrijke groei, van een terugval is geen sprake. “Dat diensten en reizen zich zouden herstellen na Covid, was te denken. Je ziet wel een paar nuances: sommige sectoren doen het beter dan andere.” Enkele winnaars van de coronapandemie – zoals mode, interieur en doe-het-zelf – zien een lichte terugval, maar ze blijven wel presteren boven het niveau van 2019. Reizen en entertainment maken daarentegen een sterke comeback, tweedehands kent een doorbraak en ook farma en elektro presteren sterk.
Gedreven door de energiecrisis
Dat elektro het opvallend beter doet, is gedreven door de energiecrisis, denkt Dekocker. “Mensen zijn op zoek naar energiezuiniger toestellen. Ook de tweedehandsmarkt zien we sterk groeien, zowel door het verschijnen van meer tweedehandsshops als door een toename van de activiteit op die webshops.” De groei van farma online is wellicht deels te verklaren door de erg grote prijsverschillen tussen online en de klassieke apotheek.
Derde conclusie: de export, die een sterke daling kende sinds de pandemie in 2020, heeft zich volledig hersteld en zit weer op het niveau van 2019. 26,24% van het transactievolume binnen e-commerce werd geëxporteerd in de eerste helft van 2022. Belgische webshops zijn dus wel degelijk aantrekkelijk voor buitenlandse consumenten. Een opsteker, zeker ook omdat de verkoop op marktplaatsen hier niet eens werd meegerekend.
“Kortingfestivals zullen niet aan succes inboeten”
De recente start van Amazon in België zal de internationale activiteiten van Belgische e-commercespelers nog een bijkomende stimulans geven, verwacht Dekocker. “Het is voor ons een en/en-verhaal. Het is zeker belangrijk om naast je eigen webshop ook op marktplaatsen aanwezig te zijn, en op de nieuwe technologieplatformen zoals Meta of Fortnite. Daar dienen zich nieuwe opportuniteiten aan.”
Welke verwachtingen koestert ze voor de tweede jaarhelft? “De drukste periode komt er nu aan. We denken dat kortingfestivals zoals Black Friday niet aan succes zullen inboeten. Dit is het eerste jaar waarin we terug zonder beperkingen de kerstdagen kunnen vieren. Enkele sectoren zullen daar wellicht winnen. Denk aan skivakanties: mensen die op reis kunnen en willen, zullen klaar staan na die twee moeilijke jaren. Ook cadeautjes zullen niet ontbreken, al zal het misschien iets meer tweedehands en prijsbewust zijn.”