Al zesde land voor Home24
Na thuisland Duitsland, Frankrijk, Nederland, Zwitserland en Oostenrijk wordt het Duitse Home24 nu ook actief in ons land. De webshop biedt meteen een kleine 50.000 artikelen aan: deels van eigen merken, deels van internationale spelers als Esprit Home, WMF of Kare.
De groep wil zo snel mogelijk ook Belgische leveranciers aan boord halen, zegt managing director Constantin Eis in Het Nieuwsblad: “Wij willen met lokale leveranciers voor een Belgische flavour zorgen. Maar globaal denk ik niet dat er zo’n groot verschil is met de Duitse smaak. Wij hebben vooral designmeubelen, maar ook het meer romantische genre komt aan bod.”
Home 24 werd vijf jaar geleden opgericht in Berlijn. Sinds het bedrijf drie jaar geleden de steun kreeg van kapitaalkrachtige investeerders als het Duitse Rocket Internet, het Zweedse AB Kinnevik en warenhuisgroep Rewe – dezelfde partners als bij Zalando – gaat het snel… ook al moet Home24 wel nog altijd zijn eerste euro winst maken.
Is Belgische consument klaar voor online meubels?
Vraag is of de Belgische consument wel zit te wachten op een online meubelverkoper? Kleding en schoenen, (hotel)overnachtingen en boeken, dat wel. Zij vormen zelfs de top-3 van populairste internetaankopen volgens een onderzoek van handelsfederatie Comeos en InSites… maar meubels halen niet eens de top-10! Al schrikt dat Home24 duidelijk niet af: “In elk land waar wij actief werden, zagen wij de online verkoop van meubels snel stijgen”, zegt Constantin Eis.
Ook Vincent van Beekhoff, operationeel manager van de vennootschap achter de Belgische webshop Furnlab, ziet een grote toekomst weggelegd voor meubelwebshops: “De consument is klaar om online meubels te kopen. Stoelen, tafels, fauteuils zijn voor velen geen grote stap meer. Over het aankopen van driezitbanken zal nog wel wat tijd gaan.”
“Veel mensen hebben geen zin meer om eindeloos aan te schuiven in de grote, traditionele winkelketens. Een plek waar het druk is én bovendien ook niet alle kleuren en maten uitgestald staan”, zegt de man achter Furnlab. Volgens hem zijn webshops niet meer weg te denken uit een samenleving als vandaag: “In Nederland heeft Coolblue het landschap veranderd. Zij hebben er met al hun specifieke elektronicawebshops heel wat winkels uit de markt gespeeld. Home24, de interieurvariant van Zalando, heeft Nederland ook al veroverd en die meubelmarkt op zijn kop gezet.” Benieuwd of het bij ons ook zo’n vaart zal lopen…