AB InBev heeft er een mooie zomer op zitten: zowel de omzet als de winst stegen in het derde kwartaal. De Leuvense brouwerijreus verhoogt nu de vooruitzichten voor het hele jaar.
Groei versnelt
Een zomer vol barbecueweer, festivals en evenementen heeft AB InBev deugd gedaan. De bierproducent pakt uit met sterker dan verwachte resultaten voor het derde kwartaal: de omzet steeg met liefst 12,1%. Dat is sneller dan vorige kwartalen en is grotendeels te danken aan prijsstijgingen.
Toch steeg ook het volume met 3,7%, volgens CEO Michel Doukeris dankzij een versnelde digitale transformatie en aanhoudende vraag van de consument. Het EBITDA steeg met 6,5%, goed voor een marge van 35,2%, en de onderliggende winst kwam uit op 1,7 miljard dollar. AB InBev deed het daarmee ook een stuk beter dan concurrent Heineken.
18 miljoen pintjes op festivals
Op de Belgische thuismarkt steeg het marktaandeel, zowel in de retail als dankzij een geslaagde festivalzomer. Op de Belgische festivals zijn meer dan achttien miljoen pintjes gedronken, terwijl ook het volume in de supermarkten steeg.
“In het derde kwartaal zagen we een herstel van de horeca- en evenementensector, zelfs in vergelijking met de periode vóór Covid-19 en ondanks de aanhoudende uitdagende context”, zegt Fabio Sala van AB InBev BeNeFraLux. In de horeca stegen de verkoopcijfers van vlaggenschip Stella Artois bijvoorbeeld met 32% ten opzichte van 2019.
Aangezien de brouwerijgigant een sterke vraag en “een veerkrachtige biercategorie” blijft zien, verhoogt AB InBev meteen zijn verwachtingen voor het hele jaar. Het moment houdt aan, meent Doukeris, dus zou de EBITDA nu tussen de 6 à 8% stijgen. Voordien lag de ondergrens op 4%. Analisten rekenen daarbij op een omzetgroei van 11%.