Na aanhoudende omzetdalingen veerde de verkoop van Carrefour Belgium de afgelopen maanden weer op. “De eerste maatregelen van het nieuwe managementteam werpen hun vruchten af”, zegt de retailer, die ook op groepsniveau met sterke resultaten uitpakt.
Tekenen van verbetering
Met een vergelijkbare omzetstijging van 5,2% in het derde kwartaal knoopt Carrefour België eindelijk weer aan met groei, na een daling met 7% in het eerste kwartaal en met 4,8% in het tweede trimester. De omzet bedroeg 1,05 miljard euro. “In een uiterst concurrerende markt, gekenmerkt door een moeilijke economische situatie en een hoge inflatie, werpen de eerste maatregelen van het nieuwe managementteam dat in juli aantrad, hun vruchten af. Operationele indicatoren, zoals trends in marktaandeel, tonen tekenen van verbetering”, zegt het persbericht.
Begin juli stelde de groep in België een nieuwe algemeen directeur aan: Geoffroy Gersdorff, de eerste Belg aan het hoofd van het bedrijf sinds Carrefour hier actief is. Hij kreeg de zware opdracht mee om de retailer weer op het groeipad te krijgen. De foodretailer kampte de afgelopen kwartalen met zware logistieke problemen, verloor zijn grootste franchisepartner Mestdagh aan Intermarché en moet afrekenen met grote storingen in de webshop.
Toch gaf de nieuwe topman in september al te kennen dat de eerste tekenen van een ommekeer zichtbaar werden. Carrefour zette de afgelopen maanden sterker dan ooit in op koopkrachtacties en de versterking van zijn huismerken. Het vierde kwartaal zal duidelijk maken of hiermee een duurzaam herstel is ingezet.
Nieuw strategisch plan
Ook op groepsniveau kwam Carrefour met beter dan verwachte resultaten: de omzet groeide met liefst 19% naar 23,5 miljard euro. Op de Franse thuismarkt bedroeg de vergelijkbare groei 6,6%. De retailer wint er marktaandeel en ziet een sterke verkoop van zijn huismerken, die nu 33% van de omzet vertegenwoordigen. Het budgetmerk Simpl werd uitgebreid naar meer dan duizend referenties. De hypermarkten tonen beterschap, dankzij hun scherpe prijsimago.
Ook in de andere Europese landen gaat het goed. Italië (+7,1% vergelijkbare groei) ziet de omzet al voor het vijfde opeenvolgende kwartaal groeien, in Spanje (+8,7%) wint de retailer marktaandeel, in Polen (+18,5%) doet Carrefour het beduidend beter dan de markt en ook in Roemenië (+8,8%) zijn de prestaties solide. In Brazilië groeide de omzet met wel 64,8% dankzij de integratie van Grupo BIG, die voorspoedig verloopt. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 11,5%.
“In een omgeving die gekenmerkt wordt door talrijke onzekerheden en de inflatie die in Europa om zich heen grijpt, bewijst Carrefour zijn aanpassingsvermogen en de robuustheid van zijn model”, zegt topman Alexandre Bompard, die op 8 november een nieuw strategisch plan zal presenteren.