Drie winkels heeft CBD-retailer Florapoint nu, en eind dit jaar zullen dat er minstens zes zijn. “Cannapreneur” Joeri Perneel ziet groot potentieel in producten op basis van de cannabisplant: “We staan aan het begin van iets groots.”
100% legaal
Iedereen kent cannabis van de actieve roesopwekkende stof THC die erin zit, maar de plant is al eeuwen gekend om zijn helende eigenschappen en de producten die Florapoint verkoopt, bevatten geen of minder dan 0,2% THC. Ze zijn dan ook 100% legaal. “Hier komen geen junkies”, verzekert ondernemer Joeri Perneel van Nex Gen Europe, het bedrijf achter Florapoint: de meeste klanten zijn 35-plussers die een oplossing zoeken voor chronische pijn, ontstekingen, reuma, artritis… De winkels willen een gezellige ontmoetingsplek zijn, met koffie.
Nex Gen ontwikkelt zijn eigen merken en mikt op een brede distributie. Je vindt hier bijvoorbeeld het gamma van De Herborist: een merk van verzorgingsproducten als dagcrème, shampoo en douchegel op basis van hennep. Bio en veganistisch, zegt de display. “Een heel toegankelijk product voor de retail. Je hebt vandaag bijvoorbeeld ook al een lippenbalsem van Labello met hennep, die ligt gewoon bij Colruyt.” Iets meer niche is het lifestylemerk Pure CBD: producten met cannabidiol, die intussen ook bij Medi-Market en bij apothekers in de rekken liggen. Opmerkelijk is Pet CBD, met producten voor honden en katten.
Samenwerken met andere retailers
Bij Florapoint vind je snoepjes en chocolade, tijdschriften of het relaxerende frisdrankje Ezz, maar ook rookproducten, waaronder cannabisbloemen. “CBD-bloemen onder tabakszegel zijn perfect legaal. Ze vallen onder de federale wetgeving op de verkoop van tabaksproducten. We verkopen ze ook via conveniencegroothandels naar de sector van de krantenwinkels. Maar een krantenwinkel verkoopt misschien één zakje CBD per dag, in onze eigen winkels realiseren we makkelijk 2000 euro omzet per dag, met een lage vaste kost. De gemiddelde besteding per klant bedraagt 50 euro.”
Florapoint heeft nu winkels in Antwerpen, Deurne en Gent. Verdere openingen staan gepland in Mechelen, Leuven en Brussel, waar de retailer ook in gesprek is met gemakswinkelketen White Night. “Ik geloof in samenwerkingen met andere retailers, bijvoorbeeld via shops-in-the-shop. We willen nu snel groeien in de centrumsteden omdat we zien dat er potentieel is. Mensen nemen de trein vanuit Mechelen naar onze winkel in Antwerpen…”
“Dit is pionieren”
Expansie is niet evident, want lokale overheden doen vaak moeilijk, uit onwetendheid: ze vrezen overlast. “Onze eerste winkel in Antwerpen werd aanvankelijk op last van de burgemeester gesloten, maar intussen is duidelijk dat alles hier perfect legaal verloopt (net vandaag raakte bekend dat de stad Antwerpen de retailer een schadevergoeding van 13.400 euro moet betalen wegens imagoschade en verloren inkomsten na die onnodige sluiting, nvdr). Ergens begrijp ik het wel: je ziet nu eenmaal het verschil niet tussen wiet met of zonder THC. Maar in alle Europese hoofdsteden zie je dit type winkels verschijnen. De markt is er.”
“We staan aan het prille begin van iets dat heel groot gaat worden, maar dat zich vandaag nog een beetje in een grijze zone bevindt”, weet Perneel. “Ideaal voor een entrepreneur zoals ik: de grote spelers uit tabak en farma aarzelen nog. Je krijgt maar één keer de kans om je territorium in te palmen in een nieuw segment. Dit is pionieren: we willen cannabis naar de mainstreammarkt brengen. En we trekken ook makkelijk leuke medewerkers aan. Dit product wint de war for talent!”
Meer op de RetailDetail Night
Interesse in de grote plannen van Joeri Perneel? Hij vertelt meer tijdens het voorprogramma ‘Frontrunners in retail’, dat plaatsvindt op 24 november ’s middags, in de aanloop naar de RetailDetail Night, hét eindejaarsevent voor de retailsector. En hij belooft een verrassing voor de aanwezigen…
Dat is niet de enige reden om naar Antwerpen af te zakken die dag: het avondprogramma brengt enkele internationale sprekers, een panelgesprek met vijf Belgische retail CEO’s, de RetailDetail Awards en een exquis netwerkdiner. Een event dat je als retailer gewoonweg niet mag missen!