Al vijf jaar schrijft Fnac in België rode cijfers. Moederbedrijf Fnac Darty schiet ter hulp met een injectie van vijftien miljoen euro, maar hoe moet het verder met de elektro- en vrijetijdsketen?
Zwakke broertje
Binnen de Belgische tak, goed voor een omzet van 545 miljoen euro en een winst van 11,7 miljoen, is Fnac het zwakke broertje: de keten sloot het boekjaar 2021 af met een verlies van 5,6 miljoen euro, weet zakenkrant L’Echo. Dat is beter dan het verlies van 9,5 miljoen euro in het coronajaar 2020, maar het is wel al het vijfde jaar op rij met rode cijfers. De omzet steeg van 124 naar 137 miljoen euro, maar blijft onder het niveau van 2019 (157 miljoen euro). Eind vorig jaar zat het bedrijf met een negatief eigen vermogen van 5,4 miljoen euro.
Het Franse moederbedrijf stopt de Belgische dochter nu vijftien miljoen euro toe om deze en toekomstige verliezen uit te wissen. De vraag is hoe Fnac weer rendabel denkt te worden: de keten heeft sterk te lijden onder de digitalisering die de ooit lucratieve verkoop van cd’s en dvd’s verving door de opkomst van streamingdiensten. Wel verdubbelde vorig jaar de onlineomzet. De retailer opende afgelopen voorjaar een nieuwe winkel in het Woluwe Shopping Center en heeft nu veertien fysieke winkels in België en Luxemburg.