446 miljoen euro nettowinst
Henkel boekte in het tweede kwartaal een omzet van 4,137 miljard euro, een daling van 3,5% ten opzichte van vorig jaar die toe te schrijven is aan de sterke euro. Autonoom steeg de omzet immers met 3,3% (en in de groeilanden zelfs met 6,5%), al is dat toch minder dan de +4,3% uit het eerste kwartaal.
“Ondanks de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden steeg de autonome omzet bij al onze bedrijfsonderdelen en verbeterde de winstgevendheid verder”, zegt CEO Kasper Rorsted. De nettowinst steeg dan ook van 432 miljoen in het tweede kwartaal vorig jaar tot 446 miljoen euro dit jaar, dankzij een programma van kostenbesparingen.
“Rusland zal wegen op de winst”
Rorsted waarschuwt meteen ook voor een moeilijke tweede jaarhelft: “We verwachten dat de escalatie van het conflict tussen Rusland en Oekraïne en de aanhoudende politieke onrust in het Midden-Oosten een negatieve impact zullen hebben op de marktomstandigheden.”
Vooral Rusland, Henkels op drie na grootste afzetmarkt (goed voor een jaaromzet van ruim één miljard euro en een groei van 6% exclusief overnames in het voorbije halfjaar), kan een flinke impact hebben op de winst. Henkel wordt niet rechtstreeks getroffen door het Russische importverbod, maar vreest dat Rusland op een recessie afstevent.
Ondanks die ongerustheid handhaaft het Duitse Henkel zijn groeiprognose voor dit jaar: “Wij verwachten een organische omzetgroei tussen de 3 en 5%”, aldus nog Rorsted. De beleggers denken daar blijkbaar anders over: zij stuurden het aandeel prompt 6% lager.