Ondanks de energiecrisis, de hoge inflatie en een dreigende recessie bevindt de winkelverhuuractiviteit zich in België op het hoogste peil ooit. Vooral moderetailers tonen zich expansief, net als supermarkten. Maar of dat feest blijft duren?
Recordniveaus
In het derde kwartaal van 2022 huurden of vernieuwden retailers in België bijna 130.000 m² winkelruimte. In totaal werden dit jaar al voor 361.000 m² winkelhuurcontracten getekend, het hoogste niveau ooit genoteerd over drie kwartalen, meldt vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. Met 220 huurtransacties het afgelopen kwartaal komt het totale aantal huurdeals op 620 sinds januari.
In de winkelstraten bereikt de activiteit recordniveaus met bijna 90.000 m² aan deals dit jaar, met dank aan de expansieprojecten van enseignes als Solow, Abercrombie & Fitch, JD Sports en Pink Gellac, onder andere. De modesector veert op na moeilijke jaren door de coronapandemie en de groei van online. Ook food & beverage spelers blijven erg actief.
Supermarkten op verzadigingsniveau?
In het segment van de winkelcentra werd er 40.000 m² winkelruimte opgenomen. De grootste transactie was de terugkeer van Peek & Cloppenburg naar België, met een grote, nieuwe winkel in het zopas gerenoveerde Westland Shopping. Ook de komst van Sissy Boy (1400 m²) en Nike (875 m²) naar Wijnegem en van Chaussea naar Médiacité droegen bij tot de sterke cijfers.
In de periferie werd dit jaar al 247.000 m² aan winkelruimte opgenomen. Supermarktketens Jumbo en Albert Heijn blijven sterk uitbreiden, maar volgens Cushman & Wakefield zal dat ritme vertragen omdat deze markt nu bijna verzadigd is. Ook in de sector van de wooninrichting was er veel activiteit met winkelopeningen van onder andere X2O, Jysk en Impermo.
Stijging energiekosten en huurprijzen
Door de stijgende energieprijzen worden tot verontwaardiging van retailers ook de prijzen van bestaande huurcontracten geïndexeerd – een pervers gevolg van het feit dat energie in de gezondheidsindex zit. Mogelijk zullen retailers nieuwe huurcontracten verkiezen in beter geïsoleerde panden, denkt Cushman & Wakefield. De zoektocht naar de beste locaties veroorzaakte een lichte stijging van de tophuurprijzen in het derde kwartaal.
Passantentellingen van MyTraffic wijzen uit dat er weer meer shoppers in de winkelstraten en -centra lopen. In Vlaanderen ligt het passantenniveau alweer boven pre-Covid cijfers, in Wallonië opnieuw op het niveau van 2019, terwijl Brussel nog achterophinkt op 60% van het pre-Covidniveau.
Toch baart de toekomst zorgen: retailers zien de energiekosten exponentieel stijgen terwijl de koopkracht van consumenten onder druk staat. Dat zou kunnen leiden tot zwakkere kerstverkopen en een vertraging van de expansieplannen in 2023. De groei die we nu meemaken, kan niet blijven duren en zal tot een halt komen de komende maanden, denkt Cushman & Wakefield.