Zowel food als non-food in de plus
Het totale seizoensgecorrigeerde volume van de retail in de eurozone ging er in juni 0,4% op vooruit, een fractie beter dan de +0,3% van mei. Zo stegen de uitgaven voor voeding, drank en tabak in juni met 0,5% en die voor non-food met 0,3%.
Ten opzichte van juni vorig jaar doet de retail het zelfs 2,4% beter in de eurozone. De groei op jaarbasis geldt zowel voor voedingsproducten, drank en tabak (+2%) als voor non-food (+3%) zoals elektronica, computers, boeken en textiel. Het is al geleden van maart 2007 dat de Europese retail nog zo sterk groeide.
Nog lang niet op niveau van vóór de crisis
Het ziet er dus naar uit dat de Europeaan dan toch weer wat meer gaat winkelen. Vooral Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen stuwen de groeicijfers omhoog: Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van de eurozone, kennen de grootste groei op jaarbasis sinds februari 2011: respectievelijk +2,7% en +4,9%.
Finland, Portugal, Malta en Spanje lieten dan weer een dalende retailomzet optekenen. En dat geldt ook voor België, waar de omzet in juni terugviel met -0,4% ten opzichte van de maand mei. Tegenover juni vorig jaar gaan we er wel +0,3% op vooruit.
Er is dan ook nog geen reden tot euforie: de retail heeft de crisis nog lang niet verteerd. In juni stond de sector bijna weer op het niveau van 2010, zo blijkt uit de grafiek, maar het niveau van vóór de crisis is nog lang niet gehaald.