Kosten drukken
Abonnees van Prime krijgen normaal hun pakje gratis binnen de twee dagen thuis geleverd. Daarvoor betalen ze jaarlijks een vast bedrag van 99 dollar. Amazon hoopt nu echter om een deel klanten te overtuigen om langer te wachten op zijn bestellingen. Zo kan het de logistiek efficiënter maken en tegelijk kosten besparen. Wie kiest voor de tragere levering zal wel 5 tot 7 dagen geduld moeten uitoefenen. In ruil krijgt hij of zij dan een dollar tegoed voor Amazon Instant Video in ruil.
Met een levertijd van 5 tot 7 dagen, is de No-Rush Shipping nog trager dan de standaardverzending die niet-abonnees gratis kunnen krijgen op Amazon. Daarvoor is de wachttijd 3 tot 5 dagen. Tegen betaling levert Amazon ook pakjes een dag na de bestelling.
Eerder dit jaar steeg de prijs van Amazon Prime trouwens ook al met 20 dollar. Amazon is dus duidelijk op zoek naar mogelijkheden om de verzendingskosten te drukken. Abonnees van Amazon Prime krijgen niet enkel toegang tot snellere verzendingen, ze kunnen ook een deel films en series gratis bekijken, gratis ebooks lezen en sinds kort bestaat ook Prime Music, een eigen streamingdienst.
Vorige week maakte Amazon nog bekend dat het in het tweede kwartaal een verlies van 126 miljoen dollar (94,3 miljoen euro) had geleden. Een flinke stijging ten opzichte van het verlies van 7 miljoen dollar (5,2 miljoen euro) een jaar eerder.