HR is geen ‘fluffy’ kwestie, maar bittere ernst. Met de nodige knipogen, taco’s, schouderklopjes en koffiepauzes welteverstaan. Zoveel werd wel duidelijk op het eerste Human Resources & People Congress van RetailDetail gisteren.
Tijd om de blik te verruimen
We vatten het event graag even voor je samen in vijf ‘takeaways’:
1 . Soft skills zijn niet voor softies. Met een Chief IT Officer, ex-commercieel directeur, expert in sales en procurement en een voormalig Chief Marketing Officer op het podium was dat al duidelijk. Retailers vissen allemaal in dezelfde lege vijver om medewerkers te vinden en de complexiteit neemt alleen maar toe. Werk dus niet zomaar vanuit buikgevoel, tipte Vincent Van Oevelen van Coca-Cola Europacific Partners. Laat AI je helpen met de planning (Strobbo) en onderschat het belang van processen niet. Ook change is trouwens een proces.
2 . ‘Small is beautiful’. Start niet meteen grote projecten op, ook al zijn de ambities groots. Begin op lokale schaal met “superkleine pilootprojectjes”, raadden zowel Lidl als Ikea aan, en deel vervolgens de succesjes om ook anderen te overtuigen. Want verandering roept toch vaak weerstand op en dat is helemaal normaal, leerden we van Colruyt Group en The People Side of Change.
3 . Duurzaamheid is ook duurzame tewerkstelling. Medewerkers verwachten ten eerste dat bedrijven duurzame waarden hanteren en zich inzetten voor de maatschappij, maar ten tweede betekent aandacht voor welzijn ook meer betrokken, productievere en langer blijvende werknemers. Wat is slecht voor de retentie? Slechte bazen. Die zijn één van de voornaamste redenen voor vertrek, weten zowel JBC als ‘wellbeing consultant’ Ann De Bisschop. Een derde van de burn-outs is te wijten aan het leiderschap.
4 . Hoe burn-outs dan te vermijden zijn? Samen vieren, complimenten geven, inspraak geven en… pauze werkt. Niet alleen in de reclames voor Royco-minuutsoep. Wat ook werkt? Af en toe ruimte maken voor drama – best aan te bevelen bij thuiswerk – om dan weer keihard op zoek te gaan naar een oplossing. Een voorbeeld van zo’n productieve uitbarsting? “Ik heb het gehad, zoek u maar een andere zot”, dixit Mellissa Buys van Lidl, maar niet heus.
5 . De blik verruimen is pure noodzaak. Diversiteit en inclusie leuken niet alleen de duurzaamheidsrapporten mooi op, het is cruciaal om de nodige arbeidskrachten te blijven vinden. Kijk dus ook naar anderstaligen, langdurig werklozen, vluchtelingen, mensen met een beperking, … Niet zo gek lang geleden was een vrouw aannemen nog ondenkbaar, als we vandaag nog zo dachten was de zaal gisteren maar voor 30% gevuld geweest.
Na een eerste HR & People Congress dat smaakte naar meer, verwelkomen we je graag op het RetailDetail Trade & Shopper Marketing Congress (20 oktober) en de feestelijke tiende editie van de RetailDetail Night (24 november). Heel graag tot dan!