Alweer een tegenslag voor websupermarkt Ochama: minstens één (volgens sommige bronnen zelfs twee) van zijn vier gerobotiseerde afhaalpunten zijn (tijdelijk?) gesloten. Eerder moest de Nederlandse dochter van de Chinese reus JD.com ook al afscheid nemen van twee boegbeelden.
Open sinds januari
In januari opende Ochama plots vier hoogtechnologische afhaalpunten in Nederland: Diemen (bij Amsterdam), Leiden, Rotterdam en Utrecht kregen een nagelnieuw distributiecentrum waarmee eigenaar JD.com zijn USP – leidend in e-commercelogistiek – ook naar Europa wilde transporteren. In die vier afhaalwinkels konden klanten na bestelling nog dezelfde dag artikels afhalen. De Chinese e-commercereus wilde met zijn robothub de Europese consument een voorsmaakje geven van wat in het eigen land al lang ingeburgerd is.
De veelbelovende expansie bleef echter stokken en recent kreeg Ochama de ene tegenslag na de andere te verwerken. COO Mark den Butter en CMO Kayee Tjahjadi-Lam, twee directeurs die sinds de oprichting van Ochama het gezicht van de onderneming waren, maakten vorige week bekend te stoppen bij de websupermarkt.
Nu blijkt dat ook de winkel in Diemen gesloten is, meldt lokale website Diemerkrant. De zaak zou dicht zijn voor onderhoud, zo staat op de gesloten deuren van de winkel, maar de redacteur kon ter plaatse helemaal geen activiteiten vaststellen. Meer zelfs: volgens nog onbevestigde bronnen zou ook de afhaallocatie in Rotterdam gesloten zijn. Wat dat betekent voor de geplande expansie voor Ochama, dat sinds kort ook in België, Duitsland en Frankrijk levert, is nog niet geweten.