Black Friday valt wel heel erg vroeg dit jaar: bij Amazon loopt nu al een koopjestweedaagse en rivaal Walmart geeft zelfs vier dagen lang “uitzonderlijke kortingen”. Een voorsmaakje voor wat nog komen gaat, of haasten ze zich nog snel voor de portemonnees dicht gaan?
4,1 miljard dollar op twee dagen
Amazon doet zijn Prime Day van juli deze week nog eens netjes over: de “Prime Early Access Sale” gisteren en vandaag is een tweedaags koopjesfestijn met exclusieve kortingen en nieuwe productlanceringen voor leden van Amazon Prime. De onlineretailer wil consumenten zo “helpen de eindejaarsaankopen beter te spreiden”. Of anders gezegd: laat mensen nu maar geld uitgeven, vooraleer het straks op is.
De tweede Prime Day kan weleens 4,1 miljard dollar binnenhalen, schat beurshuis Jefferies volgens de Financial Times: een welgekomen extraatje nu Amazon de onlineverkoop ziet terugvallen na de pieken tijdens de coronapandemie. Al blijft dat een pak minder dan de naar schatting 12 miljard dollar omzet tijdens de eerste Amazon Prime Day dit jaar, die de beste ooit zou zijn geweest.
Andere retailers kunnen niet achterblijven. Bol.com pakt deze week uit met “héél véél Select-deals” voor wie een betalend lidmaatschap neemt, terwijl in de Verenigde Staten Walmart van 10 tot 13 oktober een “Rollbacks and More”-kortingenactie houdt voor non-foodproducten. Target speelt dan weer in op Thanksgiving met deals tussen 6 en 8 oktober.
Zwarte of magere vrijdag?
Valt er dan nog wat te verwachten van Black Friday eind november? Steeds minder, besluit een Amerikaanse studie. De koopjesfeestdag is in de VS al veel langer en sterker ingeburgerd dan in Europa, maar lijkt er nu op zijn retour. Nog los van de huidige inflatiedruk en recessievrees, draagt Black Friday elk jaar minder bij aan de jaaromzet van deelnemende retailers. In 2019 haalden retailers gemiddeld 9% van hun omzet uit de koopjesperiode, in 2020 nog maar 5,82% en in 2021 was dat 5,18%.
Hoewel de cijfers van de voorbije jaren mogelijk vertekend zijn door de coronapandemie, speelt ook mee dat consumenten stilaan duurzamer en bewuster willen consumeren, terwijl er al op andere momenten zoveel kortingsacties zijn. Wie dan toch met Black Friday koopt, zouden in de eerste plaats echte koopjesjagers zijn en geen blijvende klanten.
Dit jaar komt daar nog eens de druk op de koopkracht bij. Britse supermarktreus Tesco liet al weten een andere kerst dan anders te verwachten: mensen zullen wellicht minder pakjes kopen en het thuis budgetvriendelijk gezellig maken in plaats van op restaurant te vieren. Bij Walmart klonk hetzelfde geluid. Reden te meer dus om nu nog mee te pikken wat er te pikken valt…