Win-winrelatie of “je gaat eraan”
De multimiljonair deed zijn opmerkelijke uitspraak tijdens een analistenmeeting. Daar besprak hij zijn plannen om een “krachtige Europese aanwezigheid” uit te bouwen door “sterke lokale partners te zoeken en met hen samen te werken“. Volgens Ashley ligt er voor wie met Sports Direct in zee gaat een heuse win-win in het verschiet.
De Sports Direct-topman is van plan klein te beginnen in specifiek geslecteerde markten om zo de interesse bij retailers te peilen: “Het is de bedoeling op enkele plaatsen winkels te openen en na te gaan wie er wil meespelen. Wil je niet meespelen, dan komen we zelf naar je land en zullen we je verpletteren.”
Nu al in 19 Europese landen
Ashley paste de strategie eerder al toe: vorig jaar overtuigde hij Sports Eybl en Sports Experts AG uit Oostenrijk nog om hun 52 winkels onder de Sports Direct-vlag te laten opereren. De groep is vandaag al actief in 19 Europese landen en is met 80 winkels marktleider in Estland, Letland en Litouwen.
De Britse retailer telt inmiddels 44 Belgische winkels, maar in de écht grote West-Europese landen als Frankrijk, Duitsland en Spanje staat Sports Direct nog zo goed als nergens met respectievelijk zes, drie en één vestiging. Nederland is zelfs nog een volledig blinde vlek. Vraag is: hoe lang nog?