Stijging vooral in eerste trimester
De stijging werd vooral opgetekend in het eerste kwartaal. Toen bedroeg de toename in lokale munt nog 14,7%. Al werden de cijfers gedopeerd door een nakende btw-verhoging in Japan, waardoor de lokale consumenten er hun bestellingen vervroegden en de omzet er in de eerste drie maanden lokaal 21,7% hoger joegen.
Toch was de vooruitgang breed gedragen. Alle regio’s droegen bij tot het hogere verkoopcijfer. In Azië buiten Japan steeg het verkoopcijfer zelfs 17%. In Japan bedroeg de toename na twee trimesters 11%. Na de sterke stijging in het eerste kwartaal daalden de verkopen in het tweede trimester er met 6,3%. De Amerika’s waren goed voor een stijging met 13%. En in Europa stegen de verkopen, ondanks de crisis in een aantal landen, nog altijd met 7%.
Alleen uurwerken doen niet mee
Opgesplitst naar productcategorie deden vooral de prêt-à-porter en accessoires het goed met een toename van de omzet met 16%. Lederwaren volgden met een stijging van meer dan 13%. Parfums, die in het eerste kwartaal nog zwak scoorden, pikten uiteindelijk over het hele halfjaar 8% op door de introductie van de nieuwe vrouwenlijn Jour d’Hermès.
Alleen de horlogetak volgde de algemene trend niet. Hij keek aan tegen een daling van iets minder dan 7%, vooral door een moeilijke verkoop in China. Bovendien verslechtert de situatie. In het eerste trimester was er nog sprake van een stagnatie, in het tweede kwartaal was er een terugval met 15%. Chinezen met een luxueus uurwerk worden er scheef bekeken nu de anti-corruptiecampagnes er worden opgevoerd.
Financiële resultaten gaf Hermès nog niet. Die worden pas op 29 augustus bekendgemaakt. Wel gaf het bedrijf mee dat de operationele marges licht lager zullen zijn dan de marges van 33,1% over het eerste semester van 2013 en in lijn met de marges over heel 2013, die op 32,4% uitkwamen.