Bij H&M kelderde de nettowinst over het derde kwartaal met 89%, vooral na de terugtrekking uit Rusland. De Zweedse kledinggigant moet nu jaarlijks meer dan 180 miljoen euro gaan besparen.
Winst keldert
Het derde kwartaal brak H&M zuur op: ’s werelds tweede grootste kledinggroep, na Inditex, zag de winst kelderen. Analisten gingen uit van 2,98 miljard Zweedse kronen winst voor belastingen, maar dat werd slechts 689 miljoen Zweedse kroon (zo’n 63 miljoen euro). De nettowinst daalde zelfs met 89% tot 531 miljoen kronen (ongeveer 49 miljoen euro).
De helft van de winstdaling komt door de beslissing om de activiteiten in Rusland stop te zetten en vervolgens af te stoten na de invasie in Oekraïne. “Dit heeft een aanzienlijk effect gehad op onze verkoop en winstgevendheid”, aldus CEO Helena Helmersson. De omzet van H&M steeg tot 57,5 miljard kronen (5,25 miljard euro), een stijging van 3%. Dit was wel in lijn met de verwachtingen. In september was de verkoop 7% beter dan een jaar eerder.
Nieuw besparingsplan
Met een nieuw besparingsplan wil H&M nu 2 miljard kronen (180 miljoen euro) per jaar gaan besparen. De Zweedse groep heeft het over “kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen”, zonder details over de concrete maatregelen te geven. Vanaf de tweede helft van 2023 zouden de effecten zichtbaar moeten worden.
Rusland, de zesde markt van de groep, was in het vierde kwartaal van vorig jaar goed voor meer dan 2 miljard Zweedse kronen (180 miljoen euro) omzet. Tot op heden heeft H&M “iets meer dan 30” van de 172 winkels in Rusland permanent gesloten. H&M zal ook zijn drie winkels in Wit-Rusland sluiten. Het concern had eind augustus wereldwijd in totaal 4.664 winkels.