Een pessimistisch gestemde Jef Colruyt verwacht dat de winst van Colruyt Group dit boekjaar “aanzienlijk lager” zal uitkomen. Een gevolg van de hoge inflatie, die de retailer niet volledig kan doorrekenen naar de klanten.
Dalende volumes
Colruyt houdt vast aan zijn rol als bewaker van de portemonnee van de klant en zal ook het lopende boekjaar zijn jarenlange laagsteprijsstrategie consistent verderzetten, verklaarde voorzitter en CEO Jef Colruyt op de aandeelhoudersvergadering woensdagavond. Maar in een competitieve Belgische retailmarkt die met dalende volumes wordt geconfronteerd, kan de retailer de prijsinflatie niet volledig doorrekenen naar de klant.
Intussen stijgen de kosten voor energie, transport en personeel: in totaal gaat het om een impact van wel 200 miljoen euro. Daardoor zal het geconsolideerd resultaat aanzienlijk dalen in vergelijking met het vorige boekjaar. Kostenbeheersing is meer dan ooit een prioriteit.
Laagsteprijsbelofte
Terwijl bij sommige retailers lege rekken ontstaan door conflicten met fabrikanten, is Colruyt on speaking terms met al zijn leveranciers, van de grote concerns tot de lokale spelers en landbouwers, verklaart directeur food retail Jo Willemyns in De Tijd. “Daarmee kunnen we onze belofte van laagste prijzen blijven waarmaken.”
Mogelijk zal Colruyt Group een deel van zijn windenergiedochter Parkwind verkopen. In die sector verwacht het bedrijf zowel schaalvergroting als sterkere concurrentie op termijn. Dat vereist hogere investeringen die ook grotere financiële risico’s met zich meebrengen. Een zakenbank zal de opties uitwerken.