Verwacht geen radicale koerswijziging wanneer Lise Conix op 1 januari CEO wordt van Schoenen Torfs. Wel zal ze andere accenten leggen: Torfs moet nog meer een ‘Great Place to Shop’ worden. “We zijn de grootste multimerkenketen van het land.”
“Lise ademt ons merk”
Dat topman Wouter Torfs na 34 jaar afscheid zou nemen van “zijn” schoenketen, en dat hij zou worden opgevolgd door zijn nicht Lise Conix, was al langer bekend. Nu heeft de retailer de wissel van de wacht ook officieel aangekondigd, tijdens een persconferentie in de recent vernieuwde winkel in Aartselaar.
“Ik geef met trots en vertrouwen het stokje door”, zegt Torfs. “Ik heb de afgelopen jaren heel wat ingrijpende verandering meegemaakt, zoals de opkomst van de baanwinkels, de shoppingcenters en online. Zelf heb ik de digitale trein met veel plezier gemist. Het bedrijf heeft nu nieuwe ideeën nodig.” Torfs staat opnieuw voor een spannende periode, weet hij, maar het vertrouwen is groot: “Lise ademt en belichaamt ons merk. Ze borrelt van nieuwe ideeën.” Ze staat er bovendien niet alleen voor, in een directieteam van acht mensen, een goede mix van ervaring en jeugd.
Andere accenten
Lise Conix werkt al tien jaar voor Schoenen Torfs: ze begon als winkelmanager, werd duurzaamheidscoördinator op het hoofdkantoor en was de afgelopen jaren directeur marketing en duurzaamheid. “Ik ben hier nooit begonnen met de ambitie om CEO te worden,” zegt ze. “Dat is organisch gegroeid. Maar ik heb er veel zin in.”
Welke koerswijzigingen mogen we verwachten van de nieuwe CEO, die op 1 januari 2023 het roer in handen neemt? “Die vraag leeft bij iedereen. Ons bedrijf en waar het voor staat, dat zal niet veranderen. Onze bedrijfscultuur, ons DNA, is zeer sterk. Alle 650 medewerkers zijn deel van dat DNA. We blijven dat warme en zorgzame familiebedrijf. Maar de context verandert, de klant verandert, dus zullen we andere accenten leggen.”
Meer dan 250 merken
Zo wil Lise Conix van Torfs niet alleen een ‘Great Place to Work’, blijven maken, maar ook een ‘Great Place to Shop’. “We zijn de grootste multimerken-modeketen van België. We verkopen meer dan 250 merken in schoenen en kledij. Met dat aanbod onderscheiden we ons van onze internationale concurrenten.”
Torfs blijft een 100% familiebedrijf en die familiale betrokkenheid vindt Conix zeer belangrijk: “De familie denkt niet alleen aan nu, maar ook aan de toekomst. De focus ligt niet enkel op financiële winsten, we zijn ook ambitieus op het vlak van duurzaamheid. In 2025 worden we klimaatneutraal voor onze interne processen.” Het bedrijf schenkt jaarlijks ook 1,5% van zijn bedrijfskasstroom aan goede doelen. “Het Torfs Fonds stort opnieuw 100.000 euro voor mensen in kansarmoede.”
Investeren in winkelbeleving
Dat neemt niet weg dat de schoenketen nog ambitieuze plannen heeft. “Beide gaan hand in hand. We zijn een solide bedrijf en we zien dat er nog groei mogelijk is: we zitten nog niet aan ons plafond. We blijven investeren in onze webshop, die nu goed is voor 20% van de omzet. Maar we investeren ook in de beleving in onze fysieke winkels: het is een en/en-verhaal.”
De afgelopen vijf jaar heeft Torfs al tachtig winkels verbouwd naar het nieuwste winkelconcept, dat meer de nadruk legt op service, mode en winkelplezier – ook voor kinderen. Voor volgend jaar staan er weer tien verbouwingen op de planning. Nu staan er uitdagende tijden voor de deur, beseft Conix. “We zijn niet naïef. De koopkracht staat onder druk. Maar elke generatie heeft zijn uitdagingen.”
Lise Conix en Wouter Torfs gaan in gesprek met Gino Van Ossel tijdens het plenaire avondprogramma van de RetailDetail Night, die plaatsvindt op 24 november in de Handelsbeurs in Antwerpen. Het eindejaarsevent voor de retailsector viert zijn tiende jubileum. Het wordt dus een extra feestelijke editie! Tickets bestellen kan nu al via de knop hieronder.