Instacart bespaart op kosten in afwachting van zijn beursgang. De Amerikaanse boodschappenbezorger ontslaat in alle stilte personeel en vraagt de uitgaven te beperken.
Wervingsstop en besparingen
Instacart, de Amerikaanse boodschappendienst waarbij bezorgers voor consumenten de boodschappen gaan doen bij fysieke supermarktketens, haalt de broeksriem aan. Het bedrijf heeft in mei een beursaanvraag ingediend bij de Amerikaanse toezichthouder, kort nadat het ook de eigen waardering met liefst 40% had verlaagd tot ongeveer 24 miljard dollar. De startup krijgt te lijden onder de turbulente markt en toenemende concurrentie.
De afgelopen twee maanden heeft het bedrijf tussentijdse functioneringsgesprekken gehouden en zou die gelegenheid hebben aangegrepen om medewerkers te ontslaan. Op deze manier vermijdt het bedrijf publieke ontslagen. Minstens drie ‘senior-level’ werknemers zouden in de voorbije paar weken de laan uit zijn gestuurd, bericht The Information. Het topmanagement zou gespaard blijven. Opmerkelijk is echter vooral dat er voor verschillende functies een aanwervingsstop is ingelast en dat managers instructies kregen om uitgaven zoals reizen en teambijeenkomsten te beperken.
Bewijzen op de beurs
Ook in de Verenigde Staten vertraagt de economie momenteel door de hoge inflatie, terwijl technologie- en e-commercebedrijven het moeilijk hebben om investeerders te overtuigen in het zwakke beursklimaat. Instacart zal bij zijn eventuele beursgang vooral moeten kunnen aantonen dat het winstgevend kan blijven groeien in ongunstige economische omstandigheden.
Tijdens de beursgang zou Instacart zich vooral gaan concentreren op de verkoop van aandelen van werknemers en in eerste instantie niet zozeer kapitaal voor het bedrijf zelf ophalen, berichtte Wall Street Journal eerder vorige week.