Online interieurretailer Made.com schrapt banen en zet zichzelf in de verkoop. De bedrijfsresultaten vallen tegen, waardoor het bedrijf nu een nieuwe eigenaar zoekt.
35% van de jobs in gevaar
Made.com heeft het moeilijk. In juli kondigde de Britse meubelverkoper al aan dat het dit jaar verliezen zou lijden door de stijgende kosten en problemen in de toeleveringsketen, maar nu trekt de retailer zijn prognose voor het hele jaar in. Vooral de verkoop van grote items verloopt moeizaam, nu consumenten de vinger op de knip houden en de steeds verder stijgende kosten aan de marges vreten. Het bedrijf zegt ook kortingen te moeten geven om van zijn voorraden af te geraken.
De financiële krater is zo groot geworden dat Made.com overgaat tot een reorganisatie. In de komende weken gaat het Britse bedrijf medewerkers ontslaan. Hoewel het meubelmerk zelf nog geen aantallen noemt, heeft de Financial Times het over 35% van het volledige personeelsbestand. Made.com heeft op dit moment een 700-tal mensen in dienst, wat op meer dan 200 ontslagen zou neerkomen.
Overnemer gezocht
Made.com gaat ook op zoek naar een overnemer. Het bedrijf trok vorig jaar naar de beurs, maar kon sindsdien geen extra groeikapitaal meer ophalen en verloor sindsdien al stevig in beurswaarde. Pwc moet nu op zoek gaan naar een koper. Mogelijk verdwijnt het bedrijf dus al van de beurs.
Afgelopen mei kocht Made.com nochtans pas Trouva, een Brits platform voor zelfstandige boetieks. Met die overname wilde Made zich verder ontwikkelen tot volwaardige design- en lifestylemarktplaats. Bij de lancering was Made bovendien een pionier in het D2C-model in de interieurbranche: de onlineretailer werkt voor de productie rechtstreeks samen met de fabrieken in China, zonder tussenpersonen noch fysieke winkels.