Buurtsupermarktketen Smatch, van de groep Louis Delhaize, sluit twee winkels en zet de e-commerceactiviteiten stop om uit de rode cijfers te komen.
Strategisch plan
Op een bijzondere ondernemingsraad dinsdag maakte de foodretailer bekend dat de Smatch-vestigingen in Zelzate en Lokeren eind november de deuren zullen sluiten, en ook de onlineactiviteiten (met afhaalpunten) worden stopgezet. De medewerkers kunnen wel elders aan het werk blijven. Smatch boekte vorig jaar een verlies van 0,5 miljoen op een omzet van 548 miljoen euro, weet De Standaard. De hele groep heeft het moeilijk, want ook hypermarktketen Cora zit in de rode cijfers.
Begin dit jaar lanceerde de groep Louis Delhaize het strategisch plan “2025 Horizon Louis Delhaize” om het tij te keren. Daarbij zullen alle Match- en Smatch-supermarkten worden omgebouwd naar de formule Louis Delhaize. De eerste verbouwde winkels heropenden intussen met een geactualiseerd winkelconcept dat de nadruk legt op vers, het huismerk Louis, en diensten. Eind dit jaar wil de retailer een tiental winkels vernieuwd hebben.
Nieuwe CEO
Eerder dit jaar nam de retailer een nieuw distributiecentrum in gebruik, in Nijvel. Het depot in Mariakerke werd gesloten. In juni trad ook een nieuwe CEO aan: na het onverwachte vertrek van Jean-Marc Van Cutsem is het roer nu in handen van de Fransman Christophe Garcia.
De Frans-Belgische groep Louis Delhaize – ooit opgericht door familieleden van de Delhaize-oprichters – heeft activiteiten in onder andere België, Frankijk, Luxemburg en Roemenië. Match telt 35 supermarkten in België, Smatch 55. Een deel van de winkels wordt uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Ook de formule Delitraiteur is onderdeel van de groep. In Frankrijk lijken de Match-supermarkten – onder de oorspronkelijke naam – wel bezig aan een geslaagde ommekeer.
Hele sector onder druk
De ingrepen bij Smatch komen niet geheel onverwacht, gezien de jarenlange verliescijfers binnen de groep. De druk op de supermarktbranche wordt ook steeds groter. Zeker in Vlaanderen neemt de concurrentie toe door de expansie van de Nederlandse ketens Albert Heijn en Jumbo. De marges staan onder druk door kostenstijgingen en prijsgevechten – met name tussen uitdager Albert Heijn en marktleider Colruyt. De energiecrisis en de loonindex doen daar nog een schepje bovenop.
Mogelijk zullen dit najaar en komend voorjaar meer supermarkten de strijd staken, omdat ze niet meer rendabel zijn. Zelfstandigenorganisatie Unizo luidde daarover al eerder de alarmbel. Tekenend is ook het einde van Makro en de verkoop van 87 supermarkten van Carrefour-franchisepartner Mestdagh aan Intermarché – al moet die transactie nog de goedkeuring krijgen van de concurrentiewaakhond.