Artificiële intelligentie is overal. Retailers schakelen snel: ze experimenteren met nieuwe toepassingen in korte cycli. Welke oplossingen worden morgen mainstream? Een vraag voor technologie-optimist Jan Teerlinck.
Snel schakelen
“Toen Amazon Go in 2018 uitkwam had je twee scholen: volgens de enen was het een dom idee, puur technologie-gedreven, volgens de anderen was het dé grote revolutie in offline retail. Het is typisch een concept waarover de meningen sterk verdeeld zijn”, zegt technologie-expert Jan Teerlinck van Dignify, specialist in marketingautomatisering en onderdeel van de Customer Collective groep.
“Ik bezocht recent de onbemande winkel van Carrefour in Parijs. Super handig, het voelt een beetje als stelen… Maar de hoofdzaak is: dit is de right way to do. Maak korte snelle schakels, beweeg, ga mee, test uit in korte cycli.” Dat is wat Carrefour doet in Parijs, net als Aldi in Utrecht of Colruyt met zijn onbemande Okay Direct in Gent. Op de RetailDetail Day brengt Teerlick een luchtig overzicht van recente en markante AI-toepassingen in retail.
De metaverse
“Retailers proberen op de winkelvloer veel sneller dingen uit, in plaats van eerst drie jaar te vergaderen over de vraag of het wel een goed idee is. Er zijn veel startups die met toffe toepassingen komen. Ze vinden er ook vlot de financiële middelen voor en grote spelers als Walmart of Kroger zijn al gauw bereid om zulke nieuwe toepassing in tien winkels uit te proberen, en dan te zien wat het geeft.”
Is AI dan in hoofdzaak een Amerikaans verhaal? “Het klopt dat AI vandaag niet zozeer wordt gedreven door consumentennoden, maar wel door technologie-mastodonten, die ook wel beseffen dat ze hun groeicurve niet kunnen aanhouden met nog eens een nieuwe telefoon of meer ‘social content’. Ze creëren technologie omdat ze de middelen hebben. Weinig mensen missen de ‘metaverse’ vandaag, maar Zuckerberg weet wel dat hij een probleem heeft als dat er binnen tien jaar niet staat.”
Technologie-optimist
Dat betekent echter niet dat Europa gedoemd is om achterop te hinken. “Er zijn ook hier heel wat interessante startups actief, en lokale Europese retailers kunnen soms sneller schakelen. Ik ben een technologie-optimist, ook al maken niet alle concepten me even blij.”
Op de RetailDetail Day, op 22 september in Antwerpen, presenteert Jan Teerlinck een reeks opmerkelijke AI-retailtoepassingen. Of er muziek in zit, mag het publiek zelf bepalen. Ook op het podium die dag: sterke marketingverhalen van Lab9, Lucien, Izy Coffee, Pharmapets, Andy, Orac Decor, Maasmechelen Village en WPP. Er zijn nog tickets: klik op de knop hieronder voor meer info over het programma en om uw plekje te reserveren.