Size doesn’t matter voor Amazon, dat nu ook een Belgisch platform lanceert: de e-commercegigant wil een springplank zijn voor kleine en middelgrote ondernemers. “Je krijgt toegang tot miljoenen consumenten wereldwijd”, zegt country manager Eva Faict.
One-stop-shop voor Belgen
Over de exacte lanceringsdatum doet de retailer nog wat mysterieus, maar binnenkort is het zover: dan gaat de website Amazon.com.be (eindelijk) open. “Het is zeker niet de bedoeling om geheimzinnig te zijn, maar ik kan nog geen exacte datum communiceren. Ik kan alleen maar zeggen: ‘coming soon’. In de komende maanden”, zegt country manager Eva Faict.
Ze benadrukt het belang van een lokale aanwezigheid voor het e-commerceplatform: “We zijn enorm dankbaar dat Belgen tot nu toe al shopten op amazon.fr, amazon.de, amazon.nl… Maar wat we zagen, is dat er meer en meer vraag kwam naar een lokale experience, waar klanten één catalogus hebben met veel productkeuze, één prijszetting die heel relevant is voor België, en gemak, zoals kunnen betalen met Bancontact. Ook een snelle en betrouwbare levering is van tel. Kortom: we openen een one stop shop voor Belgen.”
Al meer dan 1000 Belgische kmo’s
De retailer bouwt dan ook een lokaal team uit. “Zeker, we hebben een kantoor op de Kunstlaan in Brussel waar al zo’n honderd mensen aan de slag zijn, en dat groeit nog. Binnenkort openen we een bezorghub in Antwerpen, waar we meteen ook 50 medewerkers aanwerven.”
De komst van Amazon zal e-commerce in België een bijkomende stimulans geven, is haar overtuiging. Het platform wil Belgische ondernemingen de kans geven om hun producten wereldwijd te verkopen. Je hoeft niet groot te zijn om op Amazon te verkopen, zegt Faict: “Size doesn’t matter. België is een land van ondernemers en van kmo’s. Veel van die bedrijven zijn nog niet op Amazon actief, maar we hebben nu toch al meer dan 1000 selling partners in België. Die verkopen hun producten in heel Europa of zelfs wereldwijd. Die partners zijn voor ons van essentieel belang: ze vertegenwoordigen nu al 50% van de omzet.” Een echt succesverhaal bijvoorbeeld is dat van het Antwerpse Loop Earplugs: dat zijn de meest verkochte oordoppen in de VS.
Succesrecept
Met welke troeven komt Amazon nu de Belgische markt op? “Ten eerste brengen we heel veel technologie en knowhow mee. We vertalen dat in trainingen en hulpmiddelen. Ga zeker eens kijken op sell.amazon.com.be: wat we daar aanbieden is echt ongezien. Zo helpen we kmo’s om te digitaliseren en de stap naar e-commerce te zetten. Ik kijk ernaar uit dat Belgische bedrijven amazon.com.be gaan gebruiken als een springplank naar succes. Een handige dienst is bijvoorbeeld fulfillment by Amazon. We nemen al je supply chain noden over, om shoppers next day delivery te garanderen.”
De globale voetafdruk van Amazon is een tweede troef: “Bedrijven die nu bij Amazon starten kunnen uiteraard in België verkopen, maar in enkele kliks kunnen ze hun catalogus kopiëren naar onze andere winkels wereldwijd, en zo miljoenen en miljoenen klanten bereiken.” Het zogenaamde “vliegwielmodel” is het succesrecept: “De voorbije 25 jaar is gebleken dat de combinatie van heel veel keuze, scherpe prijzen en een makkelijke klantenervaring de basis is van ons succes.”
“Omnichannel is de toekomst”
Sommige meer traditionele winkeliers vrezen de komst van Amazon, die een grote impact kan hebben op het retaillandschap, maar e-commerce gaat de fysieke retail niet vervangen, zegt Faict.
“We geloven in omnichannel: we hebben zelf ook fysieke winkels, zoals de Amazon Fresh supermarkten, en de Amazon style modewinkels die artificiële intelligentie inzetten om klanten beter te bedienen. Die hybride retailvorm is de toekomst volgens ons.” Dat Amazon een té dominante speler zou zijn, weerlegt ze: “Wereldwijd hebben we nog maar een marktaandeel van zowat 1%.”
Wie is country manager Eva Faict?
Eva Faict startte haar loopbaan bij Amazon zo’n zeven jaar geleden in Londen, bij de boekendivisie. “Maar na vijf jaar – en wegens de Brexit – besloot ik om weer naar België te verhuizen. Op dat moment hadden we nog geen sterke aanwezigheid in België, dus begon ik in Luxemburg bij het Europese expansieteam. We lanceerden in Turkije in 2018, Nederland in 2020. Daarna werd ik verantwoordelijk voor België en Luxemburg, met als doel om een lokale aanwezigheid in België te lanceren. Voor mij is Amazon een succesverhaal, een zeer innovatief bedrijf waar ik me nog geen moment verveeld heb sinds ik er deel van uitmaak.”