Hoe bereid je je als retailer voor op de komst van Generaties Z en Alpha? Zij grijpen automatisch naar hun smartphone en zijn vertrouwd met virtuele werelden. Retail zal zich in de toekomst dus (ook) op die smartphone moeten afspelen, en in het metaversum.
De consument van binnen 20 jaar
“Van Gen Z – de generatie geboren tussen 1996 en 2010 – weten we dat ze niet loyaal is, maar weinig op heeft met merken en zeer goed geconnecteerd is: 82% kijkt meteen op de smartphone als ze iets willen doen. Retail zal zich daar dus moeten afspelen, op de smartphone,” zegt Maarten Leyts, oprichter van Trendwolves.
Voor Generatie Alpha, geboren vanaf 2010, geldt dat nog veel meer: deze kinderen werden tijdens de pandemie noodgedwongen in virtuele werelden geduwd voor hun sociale interactie. Ze bewegen zich comfortabel in omgevingen als Minecraft of Roblox. “Dat heeft een enorme impact tijdens hun vormingsjaren. Zij zijn de consumenten van binnen 20 à 30 jaar. Ze hebben vandaag al een beeld van hoe ze willen kopen, zich ontspannen en zich verenigen in de toekomst.”
Kopen in het metaversum
En dat zal dus deels in het gedecentraliseerde web 3.0 zijn, en in metaversums, virtuele 3D-omgevingen. Jongeren raken vandaag al vertrouwd met NFT’s, tokens, virtueel bouwen, of digitale kleren en schoenen kopen voor hun avatar. “Je kan veronderstellen dat we in de toekomst niet meer over websites of webshops zullen spreken, maar van e-commerce stores in de metaverse, waar je bijvoorbeeld kledij kan passen in een virtuele omgeving, met je avatar. Of denk aan ‘try-on-marketing’ voor juwelen en horloges. Dat is booming business. Ook brillen kan je vandaag al virtueel passen dank zij ‘augmented reality’. In een ideale wereld komen al die technologieën samen.”
Moet je daar als retailer dan nu al mee bezig zijn? Ja, zegt Leyts: “Ik zie dat bijvoorbeeld JBC dit heeft opgepikt en nu inspanningen doet om binnen de metaverse een virtuele omgeving te creëren waar je kan gaan shoppen. Ze openden een winkel in Fortnite. Dat is een goede zaak, want de verwachtingen van jonge generaties rond technologie veranderen snel. Het is wel een en/en verhaal, een multichannelverhaal. Maar de impact van mobiel zal steeds groter worden. Nu komt daar nog eens de metaverse als kanaal bij. Generatie Alpha groeit daarmee op.”
Exclusieve masterclass
Er is nog een weg af te leggen, geeft hij toe. “Niet alle metaversums zijn al mobiel, bijvoorbeeld. De technologie heeft tijd nodig om volwassen te worden. Ze zullen pas top zijn op het moment dat generatie Alpha de markt zal betreden. Zolang men geen inspanningen doet om dit kanaal naar een mainstreampubliek te brengen, zit je met een issue.” Maar dàt het er komt, lijdt geen twijfel.
Hoe zal het koopgedrag van jongere generaties consumenten evolueren? Hoe bereid je je vandaag al voor op retail in de metaversums van morgen? Daarover geeft Maarten Leyts op 23 september een exclusieve masterclass bij RetailDetail in Antwerpen. Deelnemers verkrijgen inzicht in de doelgroep jongeren. De workshop reikt concrete handvaten aan om je als retailer voor te bereiden op een toekomst in het web 3.0. Met interessante cases en unieke inzichten uit het binnenkort te verschijnen boek ‘Generation Alpha in Beta – Kidsmarketing in a changing world’. Schrijf je nu in via de knop hieronder.