“Consument wordt misleid”
Zo blijkt uit het onderzoek dat familieverpakkingen vaak niet goedkoper zijn en dat zelfs een ‘1+1 gratis’-promotie niet altijd voordeliger uitkomt. Bij het onderzoek van de FOD Financiën bleek immers dat het bij 5 supermarktketens goedkoper was om de producten apart te kopen, in plaats van in een voordeelverpakking.
“Een ander voorbeeld is een korting op een bepaald bedrag, zonder dat er een referentieprijs is vernoemd. De consument kan dus eigenlijk niet weten op basis van welk bedrag hij een korting krijgt”, zegt Chantal De Pauw van de FOD. “De fameuze ‘family packs’ wekken dan weer de indruk dat je een prijskorting krijgt omdat je een grote hoeveelheid koopt, maar dat is jammer genoeg niet altijd het geval.”
Bij het onderzoek werden de prijzen van elf grootdistributieketens bekeken. Slechts zes daarvan waren in orde met de regelgeving. De andere vijf riskeren nu een boete die kan oplopen tot 60.000 euro, aangezien klanten op die manier “misleiden”, aldus de FOD, onwettig is.
Comeos verbolgen over “publiek proces”
Comeos, de federatie van handel en diensten, is echter niet te spreken over de werkwijze van de FOD Financiën. Deze vindt het niet kunnen dat het proces van de supermarkten op deze manier in de media wordt gemaakt. “Dat onderzoek is nog niet aan de betrokken sector overgemaakt”, zegt Comeos in een persbericht. “Het is dus onduidelijk over hoeveel eventuele inbreuken het zou gaan, welke soort fouten er zouden gemaakt worden of om welke winkelformules het zou gaan. Maar de toon wordt door de ambtenaar van de FOD Economie wel gezet: ‘supermarkten bedriegen hun klanten’.”
“Als er fouten worden gemaakt, moeten die onmiddellijk worden rechtgezet. Dat gebeurt in de winkel, wanneer de klant een fout opmerkt, en dat gebeurt na controles van de Economische Inspectie. Nu krijgen we die kans echter niet: ons proces wordt op radio en televisie gemaakt, zonder enige kans op verdediging. Dat is beneden alle peil”, zegt ook Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.
“In onze sector zijn er constant duizenden promoties, prijswijzigingen of kortingen. Dan kan er al eens een fout worden gemaakt – maar het lijkt mij een minimum dat we die fouten kunnen rechtzetten, zonder eerst door een ambtenaar aan de schandpaal te worden genageld.” Over