Het regent condoleances en steunbetuigingen na de dood van de Britse Koningin Elizabeth, ook van retailers en merken. Sommige retailers gaan zelfs nog een stapje verder…
Winkels houden deuren dicht
Na zeventig jaar op de troon is het Verenigd Koninkrijk zijn koningin kwijt. Het hele land is in rouw na het overlijden van Koningin Elizabeth II, dus moeten de merken en retailers natuurlijk ook hun duit in het zakje doen. Of zoals Harrods, dat andere Britse icoon, het stelt op Instagram: “We zijn net als de hele natie diep bedroefd over het heengaan van Hare Majesteit de Koningin.”
“Hare Majesteit stond symbool voor Groot-Brittannië, en bracht troost, leiderschap en standvastigheid voor miljoenen tijdens haar 70-jarige regeringsperiode”, vervolgt het Londense warenhuis. Harrods zal uit eerbetoon gesloten blijven op de dag van de staatsbegrafenis. Die dag, mogelijk op maandag 19 september, zal waarschijnlijk worden uitgeroepen tot een officiële verlofdag. Op die dag zullen veel winkels wellicht hun openingstijden beperken, al staan ze in die keuze vrij.
Nog een ander Brits luxewarenhuis, Selfridges, houdt de deuren vandaag al gesloten. Donderdag gingen de winkels na het nieuws ook eerder dicht. Ook lederwarenmerk Mulberry laat zijn winkels vandaag, daags na het overlijden, gesloten. Een verplichting om te sluiten is er evenwel niet: volgens het meticuleus uitgewerkte draaiboek van het koningshuis is het aan de bedrijven zelf om te kiezen wat ze doen na de dood van het staatshoofd. De Britse supermarkten blijven bijvoorbeeld momenteel nog gewoon open.
London Fashion Week gaat door
Voor de Britse modebranche valt het overlijden op een ongelukkig moment: volgende week gaat net de London Fashion Week door. Ondanks de tien dagen van rouw die nu over het land zijn afgekondigd en de grote toeloop die de komende dagen naar Londen wordt verwacht – om de koningin een laatste groet te brengen en zeker voor de staatsbegrafenis – laat de British Fashion Council het evenement gewoon doorgaan.
“De London Fashion Week is een business-to-businessevenement, en een belangrijk moment voor ontwerpers om hun collecties te tonen op een specifiek moment in de modekalender”, bericht de organisatie. Uit erkentelijkheid voor het werk dat in de voorbereidingen kruipt, gaat de modeweek dus door. Wel raadt de BFC openingsfeesten en recepties af. Burberry heeft “uit respect” voor de overleden Queen wel al zelf zijn modeshow afgezegd. Mogelijk volgen nog merken het voorbeeld.