Click&Collect in 200 verkooppunten
Spanjaarden en Portugezen kunnen voortaan online bestellen uit het hele aanbod van El Corte Inglés en hun spullen binnen de 3 tot 10 dagen zelf afhalen in een van de 200 vestigingen die de groep in Spanje en Portugal telt.
Het gaat daarbij overigens niet enkel om vestigingen van El Corte Inglés zelf, maar ook om de voedingswinkels van zusterketen Supercor en Supercor Exprés. Bij die laatste komt de Click&Collect-service bovenop de al bestaande Click&Car-dienst, waarbij medewerkers onlinebestellingen van voeding, drank en huishoudspullen rechtstreeks in de auto van de klant deponeren.
Met het Click&Collect-initiatief stapt de Spaanse keten van warenhuizen in de voetsporen van zijn Britse en Franse concurrenten, want John Lewis en Galeries Lafyette bieden al langer een gelijkaardige dienst aan.
Omzet ‘boosten’ met e-commerce
De lancering van de nieuwe dienst past in de bredere strategie van de grootste distributeur van Spanje, met name het opdrijven van de omzet dankzij e-commerce. Met die strategie kijkt de groep sinds kort ook over de landsgrenzen heen, kwestie van de vele buitenlandse toeristen aan zich te binden die wel eens een vestiging bezoeken wanneer ze in Spanje op vakantie zijn.
Zo startte El Corte Inglés half maart met een inhaaloperatie door zijn tot dan toe eentalig Spaanse webshop te vertalen naar het Engels en het Frans, en die uit te rollen naar Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en ook Nederland. Levering is gratis voor een order vanaf 50 euro (anders 5,95 euro portokosten).
Belgen kunnen (vooralsnog) niet terecht op de Europese webshop van El Corte Inglés, maar de Spaanse webshop levert wel naar de rest van Europa. Al lopen de kosten dan wel flink op: voor producten tot 3 kg betalen klanten vlug 18 euro (voor maximum 7 stuks) en voor producten van 3 tot 15 kg zelfs 23 euro.