Meteen 58.000 m² erbij
Carrefour koopt de Billa-supermarkten voor een niet nader genoemd bedrag. De vestigingen liggen allemaal in Noord-Italië, meer bepaald Lombardije, Ligurië en Valle d’Aosta. Ze beslaan een totale verkoopoppervlakte van 58.000 m² en realiseren om en bij de 300 miljoen euro omzet.
“Met deze acquisitie, volledig in lijn met de multiformatstrategie van de groep, versterkt Carrefour zijn verankering in het Noorden van Italië“, klinkt het op de hoofdzetel in Parijs. De Fransen bezitten in die regio al 1.116 verkooppunten, waarbij 57 Carrefour-hypermarkten, 407 Market-supermarkten, 633 Express-buurtsupermarkten en 19 Cash & Carry-punten. Al zag de groep er zijn omzet vorig jaar wel dalen met 4,6% als gevolg van de “moeilijke economische context”.
Strijd met Lidl om koppositie?
De aankoop van Billa is niet de eerste overname van Carrefour het voorbije halfjaar: eind vorig jaar kocht ’s werelds op één na grootste supermarktketen ook al 127 winkelcentra in Zuid-Europa over van Klépierre, ter waarde van zo’n 2 miljard euro. Nnauwelijks anderhalve week geleden kocht Carrefour voor een slordige 600 miljoen euro ook nog 800 Franse vestigingen van de lowcost-keten Dia. Daarmee kwam een deel van zijn voormalige dochter terug thuis.
Waarnemers zien in dit overname-offensief een zet van CEO Georges Plassat tegen de opkomst van de Duitse discounter Lidl. Die zou volgens een rapport tegen 2018 de grootste supermarktketen van Europa worden, maar Plassat lijkt vast van plan om daar een serieus stokje voor te steken.