Rituals wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Het cosmeticamerk sluit zich zo aan bij de huidige “race”, zegt het zelf, en streeft er in eerste instantie naar de CO2-uitstoot tegen 2030 met 50% per product te verlagen.
20% navulling
Rituals versnelt zijn duurzaamheidsambities en wil tegen 2050 klimaatneutraal worden. Het merk sluit zich naar eigen zeggen aan bij “de race naar klimaatneutraal” door op twee manieren bij te dragen aan een “vrijwel uitstootvrije toekomst”: door de eigen uitstoot van broeikasgassen te verminderen en door buiten de waardeketen natuurherstelprojecten te steunen.
In de komende jaren werkt de cosmeticaketen voor haar producten aan duurzame bestanddelen, meer navulverpakkingen en meer gerecyclede en recyclebare verpakkingsmaterialen. Vandaag komt al 20% van de omzet uit navulproducten en bijbehorende navullingen. Binnen de logistieke keten streeft Rituals naar lokale ‘sourcing’, efficiënte distributie en uitstootarm transport.
Op zoek naar partners
Ook wil de formule milieuvriendelijkere marketing- en winkelmaterialen gaan gebruiken. Tegen 2030 moet zo de CO2-uitstoot per product met 50% zakken. Om dit alles te kunnen bewerkstelligen, is de keten actief op zoek naar partnerships met leveranciers en andere spelers binnen de beauty-sector.
Buiten het bedrijf volgen initiatieven om bij te dragen aan de ‘ontkoolstoffing’: de resterende emissies wil Rituals compenseren. Zo plant het cosmeticamerk een boom in de mangrovebossen in India en Kenia voor iedere navulling die wordt verkocht, met als doel om aan het eind van 2022 vijf miljoen bomen te hebben geplant. De keten zoekt nog verdere CO2-compensatieprojecten.