“Klap in het gezicht”
“Ten eerste in het oog springend en eigenlijk een klap in het gezicht van het personeel: amper een dag na het faillissement was uitgesproken door de rechtbank van Breda, was de nieuwe website online. We weten allemaal dat een professionele website maken langer duurt dan een dag“, vertelt Leybaert aan BNR Nieuwsradio.
Ook het op voorhand scheiden van goede en slechte kredieten en het onderbrengen van goede klanten bij een dochteronderneming noemt hij als aanwijzingen. Voorts vindt hij het ook vreemd dat de directeuren van voor het faillissement gewoon hun job hebben gehouden.
Leybaert behartigt de belangen van de Belgische werknemers van Neckermann.com die bij het faillissement hun baan hebben verloren en hij vraagt dan ook aan de curator om een onderzoek in te stellen naar mogelijke fraude.
Pre-pac
De directie van Neckermann ontkent in ieder geval alle aantijgingen en ziet geen enkel bewijs dat het hier om een moedwillig faillissement gaat. Directeur Andreas Ezinga bijt flink van zich af: “Het is natuurlijk een schandalige opmerking en volledig niet op feiten gebaseerd, maar ik hoorde de opmerking gisteren en heb er een dag over nagedacht. Voor alle betrokkenen is het bijzonder treurig. Een groot deel van de werkgelegenheid verdwijnt, dus dat daar verdriet, woede en ergernis is, kan ik me ook wel weer voorstellen.”
Dat de doorstart zo snel is verlopen, verklaart Ezinga aan de hand van een pre-pac, waarbij voor het faillissement al wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn. “Dus wat dat betreft was die website er zeker niet binnen 24 uur. En we hebben veel ervaring met internetondernemingen, dus we hebben de expertise in huis om snel iets dergelijks te realiseren.”