Ondernemers die willen doorgroeien op verkoopplatforms, kunnen niet om automatisering heen: voordelen als tijdwinst en het vermijden van fouten zijn gewoon onbetaalbaar, ziet ook designwebshop Jilko.
Groei dankzij bol.com
Scandinavisch design is het terrein van Jilko: de specialist verkoopt een twintigtal interieurmerken in z’n fysieke winkel in Meldert bij Aalst, in z’n eigen webshop en via marktplaatsen zoals bol.com. “We geloven sterk in die marktplaatsen, het zijn de supermarkten van de webshops. Je bereikt telkens een andere klant”, zegt ondernemer Jurgen Hollebecq.
Mede dank zij bol.com kende Jilko de afgelopen jaren dan ook een sterke groei. “Een Belg of een Nederlander die online gaat shoppen, gaat eerder bij bol.com kijken dan op Google. Dat zit er ingebakken. Het platform investeert natuurlijk enorm in marketing, onder andere op radio en tv.” Intussen kijkt de ondernemer al verder: “We zijn onze eerste stappen aan het zetten met Amazon en we werden ook benaderd door Fnac en INNO om op hun platform mee te gaan draaien.”
Risico op fouten
Met dat succes komen ook wel wat groeipijnen. Het is immers niet evident om je voorraden en bestellingen te beheren op verschillende platformen naast elkaar. Op de duur zit je als ondernemer met vijf à zes parallelle systemen, en dat verhoogt het risico op fouten: “Als een klant een pedaalemmer koopt in onze fysieke winkel, dan kan ik die niet meer via bol.com verkopen. Ik moet dus meteen de voorraad aanpassen. Manuele fouten sluipen er sowieso in, en die wil je toch uitsluiten. Het is immers niet fijn als een klant een annulatie krijgt omwille van een voorraad-fout. Je reputatie, je scores, die zijn van groot belang. Bovendien ben je gigantisch veel tijd kwijt wanneer je aan de slag gaat met Excel-werkbladen in elk systeem.”
Jilko heeft een duizendtal EAN-referenties in assortiment. “Op jaarbasis verwerken we een zes à zevenduizend orders, met een piek in november en december. Wanneer je tussen de vijftig à honderd zendingen per dag in je eentje moet runnen, dan zit je tot tien uur ’s avonds labels aan te maken om vanaf vijf uur ’s ochtends pakketjes klaar te maken…”
De remedie: automatiseren
Gelukkig bestaan er oplossingen. Op z’n Partnerplatform stelt bol.com een heleboel tools voor die verkooppartners helpen om efficiënter te werken en zo succesvoller te worden. Die vind je makkelijk terug op de pagina Apps & Diensten. Een belangrijke categorie in het aanbod zijn de automatiseringstools, die toelaten om je webshop makkelijk met verschillende verkoopkanalen te koppelen en zo een boel handmatig werk uit te sparen.
Ook voor Jilko bleek dat een uitkomst: de designwebshop werkt met EffectConnect als integrator. “Die tool automatiseert het hele traject. Het begint bij ons allemaal in onze webshop, die op Woocommerce draait, de e-commerce plug-in van WordPress. Daarin maken we alles aan, en EffectConnect importeert de gegevens dan om ze naar elke marktplaats door te sturen. Na elk order volgt er een update van de voorraad. Ook wanneer we een nieuw product aanmaken, stuurt EffectConnect de data door: EAN zoveel, zoveel stuks op voorraad. Komt er een order via bol.com, dan komt dat via EffectConnect naar onze webshop, zodat onze webshop altijd de master is van de data.”
Een investering die rendeert
Zo’n automatiseringsproces vergt aanvankelijk wel wat configuratie, geeft Jurgen toe: “Je moet die tool gaan aanleren wie je bent, wat je allemaal verkoopt… Wij verkopen verschillende merken met een groot assortiment. Om die referenties allemaal per categorie in te stellen, daar kruipt wel wat werk in. Maar nadien is het een plezier om in één klik een nieuwe referentie toe te voegen op alle platformen.”
Het is dus een investering, zowel in tijd als in budget, maar daarna pluk je enkel de voordelen, zegt de ondernemer. “Het is een enorme tijdwinst: als je honderd orders hebt per dag dan haal je dat er zeker uit.” Al zijn er nog altijd zaken die je niet zomaar kunt automatiseren. “De retourverwerking bijvoorbeeld, dat blijft manueel werk omdat we moeten controleren in welke staat we het artikel terugkrijgen. Soms krijgen we zelfs een artikel terug dat we niet verkocht hebben…”
Betrouwbare partijen
Hoe is Jilko bij EffectConnect beland? “Door te vergelijken. We keken naar welke marktplaatsen in er hun aanbod zitten. Na de vraag van Fnac en INNO om ook op hun platform actief te worden, zagen we dat EffectConnect die ook aanbiedt. Dat doen niet alle tools. We gaven het dus een kans en het bleek te werken.”
Jurgen Hollebecq vindt het interessant dat bol.com zelf al aangeeft welke tools en partners ze van hun kant aanraden. “Het is goed om te horen welke partijen ze vertrouwen. Per slot van rekening is het onze broodwinning.” Kijkt hij naar bijkomende tools? “Facturatie is iets wat ik in de toekomst wel zou willen automatiseren. Gelukkig is dat bij ons vrij beperkt: we hebben nog geen tien procent zakelijke bestellingen.”
Internationaal doorgroeien
En nu? In eerste instantie wil Jilko de Belgische Franstalige markt en de Franse markt sterker gaan bewerken. Op termijn wil de webshop ook de Duitse markt benaderen. “We merken dat ons aanbod op andere marktplaatsen niet altijd aanwezig is. Daar zien we opportuniteiten. Er zijn weinig Franse collega’s die actief zijn op ons terrein. Dus als we daar de markt kunnen aanvatten met een goed aanbod en een goede levertermijn, is dat het bekijken waard.” De automatiseringstool zal dus meer dan ooit van pas komen.
Wat dan de kracht is van Jilko? “We hebben een aantal exclusieve merken die in de Benelux niet zo wijd verspreid zijn. We zijn die ter plaatse op lokale, kleine beurzen gaan ontdekken. Dat maakt ons aanbod onderscheidend, in combinatie met enkele bekende merken is dat een mooie mix. We verkopen geen gigantisch dure spullen. We zijn bovendien al lang actief: wij hebben onze beginnersfouten al achter de rug.”
Wil jij ook automatiseren om je groei te versnellen via het bol.com platform? Bekijk op deze pagina welke betrouwbare diensten jou kunnen helpen om je onderneming te optimaliseren en tijd te besparen.