Onder andere dankzij het herstel van de buitenhuisconsumptie en de groei van gemaksproducten wist groenten- en fruitspecialist Greenyard zijn omzet te verhogen en zijn marktaandeel te versterken.
Gezond gemak
In het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar zag Greenyard de netto-omzet stijgen met 4,8% tot 1,18 miljard euro. In het verssegment bedroeg de omzetgroei 3,2%. “Greenyard slaagt erin om dankzij haar geïntegreerde klantenrelaties haar marktaandeel verder te versterken en te doen groeien in haar kernmarkten,” zegt het persbericht.
In het ‘long fresh’ segment (diepvries en conserven) groeide de netto-omzet met 14,2% dankzij het herstel in de foodservice en de voedingsindustrie. Ook gemaksproducten groeien verder: consumenten willen op een gemakkelijke en toegankelijke manier gezonde producten consumeren.
Beperkte impact inflatie
Het bedrijf ziet een nieuw evenwicht ontstaan na de heropleving van de buitenhuisconsumptie, maar wijst ook op sterke macro-economische tegenwind voor eindconsumenten. De impact van de inflatie op de prijsstelling is weliswaar beperkt omdat ook andere factoren meespelen, zoals opbrengsten, oogstomstandigheden en beschikbaarheid. Voor onder andere avocado’s en druiven daalden de prijzen bijvoorbeeld, als gevolg van een overaanbod.
Greenyard maakt zich sterk dat het (zoals eerder gepland) tegen boekjaar 2024/25 een omzet van vijf miljard euro zal realiseren, en een ebitda van 200 à 210 miljoen euro.