Twee merken met een missie hebben elkaar gevonden: Ben & Jerry’s gaat zijn cacao voortaan fair inkopen via het platform van Tony’s Chocolonely. Beide bedrijven lanceren samen meteen ook enkele nieuwe producten.
Slaafvrije chocolade
Het ene bedrijf gebruikt ijs om de wereld te veranderen, het andere doet dat met chocolade: een samenwerking zat er dus eigenlijk wel aan te komen. En inderdaad: net als onder andere Albert Heijn en Aldi sluit ook Ben & Jerry’s zich nu aan bij Tony’s Open Chain, het initiatief waarmee Tony’s Chocolonely andere chocolademakers helpt om hun keten duurzaam, transparant en eerlijk te maken.
Tony’s wil van slaafvrije chocolade de norm maken en gaat daarvoor rechtstreekse langetermijnrelaties aan met cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust: zij krijgen een hogere prijs en bijkomende ondersteuning. In de cacaosector heersen immers teveel misstanden, zoals ‘moderne’ slavernij, illegale kinderarbeid en ontbossing.
Internationale zichtbaarheid
Nog dit jaar start Ben & Jerry’s met het omzetten van alle cacao in hun ijsmix naar traceerbare cacao, ingekocht via Tony’s Open Chain. Het ijsmerk betaalde cacaoboeren al een Fairtrade premie, aangevuld met de prijs voor een leefbaar inkomen, maar zet met deze samenwerking een volgende stap. Het bedrijf weet voortaan precies van welke cacaocoöperaties de ingekochte cacaobonen vandaan komen en betaalt een extra premie om de boeren te ondersteunen.
Voor Tony’s Chocolonely brengt de nieuwe samenwerking niet alleen extra cacaovolumes, maar ook een grotere internationale zichtbaarheid met zich mee.
‘Love A-Fair’
Beide bedrijven vieren hun romance met de lancering van vier nieuwe ‘Love A-Fair’ producten. Ben & Jerry’s introduceert begin oktober een nieuwe smaak met de populairste Tony’s Chocolonely-variant: melk karamel zeezout. Deze smaak is ook verkrijgbaar in een veganistische uitvoering.
Tony’s Chocolonely van zijn kant komt met twee nieuwe Love A-Fair repen, geïnspireerd op twee beroemde Ben & Jerry’s smaken: de ‘donkere melk brownie’ (geïnspireerd op het Chocolate Fudge Brownie-ijs) en de ‘wit strawberry cheesecake’ (geïnspireerd op het Strawberry Cheese-ijs). Die repen zullen begin 2023 in de winkels verschijnen.