2.600 jobs weg bij Morrisons
CEO Dalton Philips wil kost wat kost “de manier waarop winkels worden aangestuurd moderniseren, met als doel het aantal beslissingsniveaus in de winkels te beperken, de hiërarchische verantwoordelijkheden te vereenvoudigen en de klantenservice te verbeteren.”
Volgens Morrisons liggen er in de grotere vestigingen soms wel zeven managementlagen tussen de filiaalmanager en de rekkenvuller. “Deze veranderingen zullen onze klantenfocus verhogen en leiden tot eenvoudigere en slimmere werkwijzen.”
Volgens het Britse vakblad The Grocer zouden daarbij 2.600 banen op de helling staan. Morrisons hoopt weliswaar een zo groot mogelijk aantal mensen te kunnen ‘recycleren’ en in te zetten in nieuwe buurtwinkels en enkele grotere vestigingen die dit jaar nog open moeten gaan.
Tesco gaat voor regionale aansturing
Ook Tesco, dat onlangs de slechtste omzetevolutie van de voorbije 40 jaar bekendmaakte (de kwartaalomzet daalde met 3,7%), gaat zijn winkels anders aansturen. Tot voor kort had elk enseigne zijn eigen directie, nu wil het concern overstappen op een regionale aansturing per format-type. Groot-Brittannië wordt verder ingedeeld in drie regio’s – Noord, Centraal en Zuid – en er komt een businessunit voor de supermarkten (‘Extra’ en ‘Superstore’) en een aparte businessunit voor de kleinere gemakswinkels (‘Express’ en ‘Metro’). Vooralsnog zouden bij die hervorming geen banen verloren gaan.
Door de aanhoudende prijzenoorlog in Groot-Brittannië zien zowel Morrisons als Tesco meer en meer prijsbewuste klanten verhuizen naar Aldi en andere discountformules, een fenomeen dat ook elders in Europa voor flinke verschuivingen zorgt.