(Publireportage) Om verkooppartners te laten doorgroeien, selecteert bol.com een hele reeks apps en diensten van externe partijen, die ondernemers helpen om succesvoller te worden via het platform. Hoe werkt dat precies? RetailDetail sprak met Sophie Nijhout.
RetailDetail: Sophie, wat doe jij precies bij bol.com?
Sophie Nijhout: “Ik ben binnen bol.com verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het netwerk aan diensten, met een team van business development, accountmanagers en technische support. We selecteren diensten en tools die verkooppartners helpen. Die vinden ze makkelijk terug op de pagina Apps & Diensten op het Partnerplatform. Daarmee ondersteunen we onze verkooppartners, die nu al goed zijn voor 60% van de omzet op het platform. We kunnen alleen maar samen succesvol zijn. Daarom willen we hen zoveel mogelijk ontzorgen, zodat ze kunnen doorgroeien.”
Hoe ziet dat er precies uit, dat netwerk aan apps en diensten?
“Voor bol.com is dit een slim netwerk van betrouwbare, door ons gescande externe partijen, die dienstverlening bieden op heel veel stappen in het retailproces van een verkooppartner, om hen te helpen tijd te besparen en hun hele business te optimaliseren zodat ze door kunnen groeien. Wij verbinden die externe partijen met onze verkooppartners omdat we geloven in de kracht van die partijen om ondernemers te helpen groeien.”
Het is een breed aanbod van apps en diensten. Hoe selecteert bol.com deze partijen?
“Ze melden zich vaak zelf aan. En als we zien dat er veel behoefte is bij onze verkooppartners aan een bepaalde dienst die nog niet bestaat bij bol.com, gaan we zelf actief op zoek naar partijen die in die behoefte kunnen voorzien en dan co-creëren we samen een oplossing. We kijken daarbij naar de hoofdstappen in het proces van een verkooppartner. Wat zijn de dingen waar je tegenaan gaat lopen als je groeit? Veel van die apps gaan over automatiseren: bepaalde kernprocessen zijn niet meer handmatig te doen wanneer je groter wordt, daar heb je dan tools voor nodig. Verder krijgen we input van verkooppartners. Als we echt specifieke input willen, dan doen we ook wel eens een survey.”
Betalen partners om op de pagina Apps & Diensten te verschijnen?
“Ze betalen niet, en we nemen ook geen commissie op die diensten. Het is een objectief proces. We hebben criteria vastgelegd waaraan je moet voldoen als je je dienst via het Partnerplatform wil aanbieden aan bol.com verkooppartners. Die criteria gaan van technische eisen tot vragen als: lever je een goede klantsupport, hoe goed is je kennis over hoe verkopen via bol.com werkt… Voor integratiepartners hebben we een ander partnershipprogramma dan bijvoorbeeld voor verzendplatformen of voorraadbeheersoftware.”
Hoe beslissen jullie wat jullie zelf doen als bol.com, en wat jullie overlaten aan derde partijen?
“Beide versterken elkaar. We kijken altijd naar welke behoefte er is en welke expertise. Wie kan dat het beste invullen? Soms bestaan ze dus naast elkaar.”
Welke soorten services worden er aangeboden via het Apps & Diensten netwerk?
“Je hebt eigenlijk drie categorieën. Ten eerste de automatiseringstools. Die vergemakkelijken je kernprocessen en doen je handmatig handelingen uitsparen. Daardoor win je veel tijd en dus ook geld, want die vrijgekomen tijd kan je investeren in je onderneming.
Daarnaast zijn er administratieve tools om je te ontzorgen en veilig te kunnen laten doorgroeien: denk aan verzekeringen, financiering…
En tot slot hebben we een netwerk van experts, die je helpen met advies over bijvoorbeeld productcertificering of marktplaatsstrategie. Daaronder bevindt zich ook een aantal Belgische partijen zoals Distrilink en Merkado. Die helpen je met hoe je verder kan groeien.”
Wat kan je als verkooppartner van bol.com zoal automatiseren?
“Heel veel processen! Je bestelproces bijvoorbeeld: dat je je bestellingen automatisch in je systeem krijgt. Je prijsstelling, waarbij je prijzen meteen worden doorgeladen van jouw systeem naar bol.com en ook automatisch worden aangepast. En ook bijvoorbeeld je advertenties, je sponsored products bij bol.com. Je kan dat handmatig beheren in ons systeem maar je kan ook een tool gebruiken die op basis van automatische regels voor jou bepaalt wat de beste advertentiestrategie is. Je kan ook je retouren automatisch binnenhalen. Je boekhouding kan je koppelen zodat facturen worden doorgezet. Echt heel veel stappen die je vaak moet doen, die kun je automatiseren.”
Is dat ook nuttig voor kleinere verkooppartners, of enkel voor de grotere?
“We proberen in alle behoeftes van alle verkooppartners te voorzien. Wat je ziet is dat automatiseringsopties vooral renderen als je al wat meer volume doet. Als je maar enkele producten aanbiedt, en een paar bestellingen per dag, dan kan je dat prima handmatig doen. Maar als je groeit, dan kan dat niet meer: als je elke track & trace moet overtikken, dan ga je ook fouten maken, wat de klant helemaal niet fijn vindt.
Bovendien helpen automatiseringstools je ook om vanuit één systeem verschillende kanalen aan te sturen: bol.com, je eigen webshop en misschien ook nog andere marktplaatsen. Dat is een veel voorkomende reden waarom iets grotere verkooppartners met meerdere verkoopkanalen dit soort tools gebruiken. Zodat ze het overzicht behouden over de kanalen heen.
Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld verzekeringen, of boekhoudpakketten, daar is ook een kleine partner al heel erg bij gebaat. We faciliteren onze verkooppartners, we maken het hen zo makkelijk mogelijk om door te groeien en daar horen deze tools bij. Zo’n overzicht over je verschillende kanalen heen, dat kan alleen een externe partij voor je bieden.”
Wat met de prijszetting?
“Het kost uiteraard wel geld. Je kan een boekhoudpakket of een datatool hebben voor enkele tientallen euro’s, maar een automatiseringspakket van een integratiepartner kost gauw een paar honderd euro per maand, of meer. Maar als je dan bedenkt dat je iemand betaalt om al die prijzen over te tikken, dan zie je dat je toch veel bespaart. Handmatig werk kost geld en tijd en is bovendien foutgevoelig. Die tijd kan je investeren in andere zaken om succesvoller te worden. Beneden de streep geloof ik echt dat je hier geld aan overhoudt, alleen is er wel een drempel die je over moet. Het hoort gewoon bij doorgroeien. Zonder automatisering doorgroeien is super lastig.”
Vanaf welke schaal wordt automatiseren rendabel?
“Dat is heel situationeel. Als je op meerdere kanalen verkoopt kan je er ook met een klein aantal bestellingen al baat bij hebben dat alles in één systeem komt. Wij zeggen: vanaf 25 orders per dag is het in elk geval een goed idee om je hoofdprocessen te automatiseren. Als je een paar honderd producten voert, waarvan je ook nog af en toe de prijzen aanpast, dan raden we je ook aan om te automatiseren. Kijk naar je eigen proces: wat kost je veel tijd, waar maak je fouten, waar kan het beter? En ga dan kijken naar wat er bij past. We zeggen zeker niet dat je elke tool moet nemen die we hebben. Kijk wat bij jou past. En dan denken we graag mee.”
Dat zijn geen heel hoge drempels. Dus ook voor relatief kleinere webshops levert het al op?
“We hebben het inderdaad niet over duizenden orders per dag. Op ons dashboard passen er 25 orders op één pagina. Als je daar overheen gaat, moet je naar de volgende pagina. En dan wordt het handmatig al complexer.”
Evolueert dat aanbod Apps & Diensten nog?
“Zeker. We hebben de afgelopen twee jaar negen nieuwe categorieën toegevoegd en we kijken elk jaar of het programma up to date is met de laatste ontwikkelingen. We hebben bijvoorbeeld net een advertentie-automatiseringsoplossing gelanceerd en dan merk je dat de vraag meteen toeneemt naar tools die je helpen met dat automatiseren.”
Onderscheidt bol.com zich hiermee?
“De meeste marktplaatsen bieden dit wel aan, maar naar mijn mening is onze aanpak wel anders, door de strikte eisen die wij stellen aan derde partijen. We zijn een open netwerk, maar we zijn wel heel strikt over wie erin mag. Mijn team gaat echt heel diep op die oplossingen in. Er is iemand die de technische connectie doorlicht, iemand die de security-eisen nakijkt, we bekijken bijvoorbeeld of je diensten als Verzenden via bol.com ondersteunt. Als verkooppartner kan je er echt vanuit gaan dat elke partij in het netwerk betrouwbaar is. Er ontstaan nu veel partijen, want e-commerce is booming. Wij denken dat we onze verkooppartners kunnen ontzorgen door ze te helpen met die selectie. Dat kan je niet allemaal zelf. Daar kunnen wij in ontzorgen. ”
Bol.com wil aanspreekbaar zijn, en dicht bij z’n verkooppartners staan?
“We willen zeker heel aanspreekbaar zijn. Dat is onze filosofie richting verkooppartners maar ook richting derde partijen waarmee we samenwerken. In mijn team zitten best wel wat accountmanagers op de samenwerking met die externe partijen. Als wij samen kijken naar hoe we verkooppartners beter kunnen helpen, zal de dienstverlening van zowel hen als van bol.com echt steeds beter worden. Als een partner bijvoorbeeld advies wil over automatisering dan zetten we een gesprek op. Dat is een service die je niet overal krijgt, denk ik.”
Wil jij ook je groei versnellen via het bol.com platform? Bekijk op deze pagina welke diensten jou kunnen helpen om je onderneming te optimaliseren en tijd te besparen.