HelloFresh blijft groeien, ondanks een terugval na de coronaboom. Vooral met dank aan de Verenigde Staten dan, want al meer dan de helft van de inkomsten komt uit de VS.
Minder klanten in de lente
“Het tweede kwartaal is altijd zwakker dan het eerste”, sust CEO Dominik Richter analisten die erop wijzen dat HelloFresh tussen het begin van het jaar en nu 500.000 klanten heeft verloren. Eenmaal de goede voornemens zijn bekoeld, bestellen mensen blijkbaar minder maaltijdboxen. Ook de stijgende levensduurte en economische onzekerheid spelen mee dit jaar, vooral dan in Europa. In de VS keerden “slechts” 220.000 klanten HelloFresh de rug toe.
In totaal daalde zo ook het aantal bestellingen, van 34,6 miljoen in het eerste kwartaal naar 32,3 miljoen nu. Meer dan de helft van alle bestellingen kwam uit de Verenigde Staten, ondertussen met voorsprong de belangrijkste markt voor de maaltijdboxleverancier. Het land is goed voor ruim de helft van de inkomsten en driekwart van de operationele winst, weet nieuwssite Finanzen. Ook opvallend: het bedrijfsresultaat steeg in de VS met bijna 23%, terwijl elders de brutowinst met bijna een kwart daalde tot 64,8 miljoen euro.
Tegen de stroom in
Toch blaakt Richter van het vertrouwen. In vergelijking met een jaar eerder steeg het aantal klanten met dik 4% tot ruim acht miljoen en klom de omzet zelfs met meer dan 25% tot 1,96 miljard euro – een record. Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet nog met 16%. Bestellingen werden groter en duurder, terwijl klanten ook meer voor aanvullende producten kozen. HelloFresh, die met de groei “tegen de heersende stroming binnen de e-commerce” ingaat, is dus op koers om tegen 2025 tien miljard euro omzet te halen, stelt de CEO.
De onvermijdelijk hogere kosten, voor alles van ingrediënten tot bezorging, drukten wel op de winst. Het ‘ebitda’ daalde met 7,5% tot 145,9 miljoen euro, goed voor een kwart minder nettowinst (62,5 miljoen euro) onder de streep dan vorig jaar. De uitleg: om concurrentiële prijzen te houden, heeft het bedrijf “het effect van de inflatie grotendeels getemperd zonder de kosten volledig door te berekenen aan de klanten”. Voor het hele jaar verwacht HelloFresh een omzetgroei tussen de 18 en 23%, en een licht lagere operationele winst dan een jaar eerder.