Kleren maken de man/vrouw/X, zoveel is zeker. Maar wist je dat de kleren ook het team en het bedrijf maken? Marleen Beevers, The Fashion Psychologist, heeft een unieke aanpak om zowel individuen als bedrijven beter te later functioneren… met behulp van kleding.
Outfits zijn een brandingtool
Personalisatie is ‘hot’ in retail en toch zie je medewerkers nog heel vaak in dezelfde saaie plunje. Of het nu de typische polo’s op de winkelvloer of de grijze maatpakken op kantoor zijn, met kleding kan veel meer – zelfs om de prestaties van het team te verbeteren.
Marleen Beevers, de eerste modepsychologe van Europa, wijdt er twee Masterclasses aan bij RetailDetail. The Fashion Psychologist past er haar unieke, holistische model toe op retailprofessionals. Op 16/09 leert ze hoe de psychologie achter kleding en stijl een positieve impact kan hebben op merkuitstraling, op 16/10 toont ze het effect op bedrijfscultuur.
Wat je draagt, zegt wie je bent. Ook als bedrijf en merk. Beevers: “Kleding is de meest personaliseerbare tool denkbaar. Outfits zijn een marketingtool, maar ook een vorm van employer branding. Hoe kan je je waarden en dynamiek meer in de markt zetten? Daar gaat het om, of dat nu individueel of op bedrijfsniveau is.”
Intern communiceren met kleren
Het model van The Fashion Psychologist gaat verder dan stijladvies en combineert westerse en oosterse psychologiën. Voor elke persoon stelt Beevers het dominante of basispersoonlijkheidstype vast. Door persoonlijkheid te vertalen naar kledingstukken en stijl, boosten mensen hun zelfvertrouwen, hun uitstraling en zo zelfs hun prestaties.
“Mensen gaan niet alleen beter presteren, hun dynamiek straalt ook uit naar andere mensen. Meer zelfs, teamleden en klanten zullen al dan niet bewust hun persoonlijkheid herkennen aan hun kleding. We zien dat mensen zo beter connecteren en beter communiceren in team.” De tweede Masterclass van The Fashion Psychologist gaat dan ook over interne communicatie en hoe kleding daar kan helpen.
Elke persoonlijkheid zijn uniform
Even terug dus naar de T-shirts van winkelmedewerkers. “Ik zou voor veel bedrijven en merken met een uniform nog mooi werk kunnen verrichten, glimlacht Beevers. “Uniformering kan zoveel meer betekenis en effect hebben, als je vanuit het individu vertrekt. Concreet combineren we de missie van het bedrijf met het specifieke persoonlijkheidstype van de medewerker. Met zo’n uniform op persoonlijke basis gaan je medewerkers met veel zin, trots en met stijl je merk versterken.”
Zet jezelf ook met je kleding op de kaart en schrijf je snel in voor een Masterclass van The Fashion Psychologist, Marleen Beevers.