Deliveroo trekt zich terug uit Nederland. De maaltijdkoerier krijgt er geen leidende positie te pakken, maakt het bedrijf bekend, ondanks redelijke groei in het voorbije halfjaar.
Geen kans op sterke positie
Deliveroo trekt er in Nederland de stekker uit. Al deze maand beginnen de consultatierondes om de activiteiten van de maaltijdkoerier dit najaar – het doel is eind november – te beëindigen. Het platform zegt in Nederland geen sterke marktpositie te krijgen, terwijl het in de meeste van zijn elf landen een “een nummer 1 of 2 marktpositie heeft”. Nederland vertegenwoordigt slechts 1% van Deliveroo’s wereldwijde bruto transactiewaarde, en beterschap is niet in zicht.
“Het bereiken en behouden van een top marktpositie in Nederland vereist een onevenredige investering met een onzeker langetermijnrendement”, verklaart een persbericht. Nederland is de thuismarkt van Just Eat Takeaway, met dochter Thuisbezorgd.nl als lokale marktleider, terwijl er ook een flink aantal flitsbezorgers actief zijn. De vraag rijst bovendien of het dreigende vonnis dat Deliveroo zijn koeriers in loondienst moet nemen geen belangrijke factor is in de beslissing.
De maaltijdbezorger zegt de komende maanden wel nog gewoon te blijven opereren – tenzij de koeriers daar anders over denken natuurlijk. Aangezien de koeriers als zelfstandigen werken zonder vakbondsvertegenwoordiging, is het de vraag hoe zij straks worden geconsulteerd.
Dip in tweede kwartaal
De kans is groot dat Deliveroo nog andere landen verlaat. Alleen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië kon de bezorger het voorbije halfjaar wel marktaandeel winnen. Net zoals andere maaltijdplatformen, kreeg het bedrijf te maken met een coronadip nu de beperkingen wegvallen en mensen ook zuiniger worden door de economische onzekerheid.
De omzet steeg desalniettemin met 12%, met dank aan 10% meer bestellingen en een stijging van 7% van de brutotransactiewaarde (de totale waarde van alle bestellingen). Het tweede kwartaal was wel beduidend zwakker: waar de brutotransactiewaarde in het eerste kwartaal nog met 12% groeide, steeg die in het tweede kwartaal nog maar met 2%.
Enkel investeren in winst
Bovendien is Deliveroo nog steeds verlieslatend, iets waar investeerders e-commercespelers op beginnen af te straffen. Oprichter Will Shu is daarom nu “vastberaden om het bedrijf naar de mijlpaal van gecorrigeerde EBITDA-winstgevendheid te brengen en vervolgens naar positieve cashflow”. Shu belooft streng te zullen zijn voor investeringen en alleen nog te investeren in “de opportuniteiten die het hoogste rendement bieden”.
In het afgelopen halfjaar is het EBITDA-verlies alvast verminderd tot 68 miljoen pond (80,5 miljoen euro), ten opzichte van 106 miljoen pond (125,5 miljoen euro) verlies in de tweede helft van vorig jaar. Deliveroo werkt nu ook meer samen met grote supermarktketens, zoals Waitrose, Asda en Auchan, met Amazon en met McDonald’s.