Dan toch geen beursgang voor bol.com: moederbedrijf Ahold Delhaize zou er niet voor voelen om haar goudhaantje in deze economische omstandigheden naar de beurs te brengen.
E-tailers kregen klappen
Vorig jaar verraste het Nederlandse concern nog vriend en vijand met de melding dat het bol.com in de tweede helft van 2022 naar de beurs zou brengen. Dat was toen een opvallende mededeling, aangezien heel wat andere e-tailers flinke klappen hadden gekregen op de beurs of (zoals Coolblue) hun beursgang alsnog afgeblazen hadden.
Toch klonk Ahold Delhaize in november nog erg positief: een beursgang van bol.com zou flink wat extra kapitaal opleveren (specialisten spraken over een waardering van zes miljard euro) en heel wat extra groeikansen. Een klein jaar later heeft de supermarktgroep zijn mening volgens De Tijd, wellicht tijdelijk, herzien.
De zakenkrant citeert insiders, die wijzen op de dalende onlineverkopen na de extreme coronapiek, maar ook op de kwakkelende beurzen. Bij Ahold Delhaize bevestigen noch ontkennen ze voorlopig – “We zijn volledig gefocust op het vinden van de juiste manier om waarde te creëren voor Bol.com en Ahold Delhaize”, meldde een woordvoerder aan De Tijd. Een mededeling over de beursgang van bol.com zou naar verwachting volgende week komen, bij de presentatie van de cijfers voor het tweede kwartaal.