Lotus Bakeries opent een fabriek in Thailand. Vanaf 2026 wil de koekjesbakker er speculoos produceren voor de Aziatische markt.
15% van de verkoop
Speculoos ‘made in Thailand’? Dat is precies wat Lotus Bakeries van plan is met de aankoop van een stuk grond ten oosten van de Thaise hoofdstad Bangkok, meer bepaald in de provincie Chonburi. De koekjesproducent wil er een fabriek openen voor Biscoff, het speculoosmerk van de groep.
Op dit moment is er enkel een verkoopakkoord voor de grond, maar over vier jaar wil Lotus er al een eerste productielijn actief hebben. Daarna moeten nog twee of drie productielijnen volgen. Lotus Bakeries deelt het kostenplaatje van de plannen niet, maar laat wel verstaan dat het om een ingrijpende investering gaat. De Oost-Vlaamse koekjesmaker is ambitieus: tegelijkertijd moet ook de productiecapaciteit in de Verenigde Staten verdubbelen.
Lotus is in Azië niet aan zijn proefstuk toe: het continent is al goed voor een zesde van het wereldwijde verkoopvolume en de verkoop groeit er nog steeds sterk. In de komende vijftien jaar wil CEO Jan Boone fors meer aandeel op de Aziatische markt halen, aldus De Tijd. Thailand laat toe “de importheffingen voor belangrijke markten zoals China, Korea en Maleisië te herleiden tot bijna nul”, klinkt het, terwijl zowel de transportkosten als de ecologische voetafdruk zo verminderen.