Beter Bed gaat voor verticale integratie: de beddenretailer richt een joint venture op met zijn vaste leverancier van bedden en matrassen in Polen. Het bedrijf wil zo ook de productie kunnen opschalen na de groei van de eerste jaarhelft.
Verticale waardeketen
De omzet van Beter Bed steeg in de eerste helft van dit jaar met 15,6% tot 112,4 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat klokte af op 13,7 miljoen euro, ongeveer even veel als vorig jaar, maar de nettowinst daalde van 4,1 miljoen euro naar 2,2 miljoen euro.
Om de marges op te krikken wil Beter Bed nu ook zelf producent worden. Tegen 2025 beoogt de retailer zijn waardeketen verticaal te integreren. De eerste stap is nu in Polen gezet: de holding neemt een belang van 33% in een Poolse fabrikant, die al jarenlang een strategische leverancier is. Ze richten samen een joint venture op.
“Deze samenwerking creëert onder meer innovatiekracht, inkoopvoordeel van grondstoffen en meer invloed op de marge”, zegt CEO John Kruijssen. “Bovendien schept het toekomstige mogelijkheden om de productie verder op te schalen.”
Van start op Amazon
Ook investeerde de groep verder in zijn onlinepropositie, onder andere door matrassen via Amazon in Duitsland te gaan verkopen en het merk Alpine Plus voortaan als internationaal merk voor marktplaatsen aan te bieden. Sinds 2019 is de online verkoop inmiddels met 38,7% gestegen, goed voor een onlinekanaalaandeel van 19,7%.
Hoewel Kruijssen verwacht dat de detailhandel te lijden zal hebben onder de lage consumentenbestedingen, heeft hij er naar eigen zeggen vertrouwen in dat Beter Bed “veerkrachtig is qua karakter en ideeën, en op koers ligt om zijn doelstellingen voor 2025 te realiseren”. Wat hij concreet van 2022 verwacht, zegt de topman evenwel niet.