450 miljoen euro gezocht in sluitingen en ontslagen
De groeiende structurele kostenhandicap, het economisch klimaat en de snel toenemende concurrentie in de afgelopen jaren hebben de resultaten van Delhaize België onder druk gezet en zouden haar financiële gezondheid in gevaar kunnen brengen, laat Delhaize in een persbericht weten. De supermarktgroep zou daarom een bijkomende investering van 450 miljoen euro moeten doen in de periode 2015-2017, een som die met name in Delhaize België “haar commerciële strategie” gepompt dient te worden.
Concreet bedoelt de warenhuisketen dat het versneld wil gaan investeren in “de supermarkten in eigen beheer, ontwikkeling en opleiding van medewerkers, logistiek, een verbeterd assortiment van gezonde en kwaliteitsproducten, competitieve prijzen en e-commerce“.
Om dat bedrag echter op te kunnen hoesten, beweert de supermarktgroep dat verschillende maatregelen zich opdringen. “Deze kunnen gevolgen hebben voor de tewerkstelling van 2.500 medewerkers van Delhaize België in de komende drie jaar, met inbegrip van de mogelijke stopzetting van de uitbating in eigen beheer van 14 supermarkten op diverse locaties in België”, klinkt het. Delhaize benadrukt daarbij wel dat het om de supermarktactiviteiten in eigen beheer gaat, en dus niet om de aangesloten winkels of de andere formules van de groep.
“Noodzakelijk om relevant te blijven”
Delhaize België engageert zich om alle wettelijke verplichtingen, waaronder de wet Renault, na te leven en om samen te werken met de sociale partners teneinde naakte ontslagen zoveel mogelijk te vermijden. Wel zegt het ook de huidige loon- en arbeidsvoorwaarden bij de supermarktgroep aan te willen passen zodat ze dichter in de buurt komen te liggen van de lonen bij concurrerende retailers.
Winkels die dreigen gesloten te worden, zijn de eigen uitgebate supermarkten van Aarschot, Berlaar, Diest, Dinant, Eupen, Genk (Stadsplein), Herstal, Kortrijk Ring, La Louvière, Lommel, Oude Vest (Dendermonde), Tubize, Turnhout en Verhaeren (Schaarbeek). Deze zouden niet-rentabel zijn.
Frans Muller, Voorzitter en CEO van Delhaize Group, voegt nog toe: “De maatregelen die Delhaize België voorstelt, zijn noodzakelijk om relevant te blijven voor haar klanten en om de toekomst van de Belgische activiteiten te verzekeren. Wij stellen alles in het werk om de sterke Belgische identiteit en reputatie inzake kwaliteitsproducten en uitstekende klantenservice van Delhaize België te behouden.”