About You, YOOX Net-A-Porter en Zalando gaan samen de CO2-uitstoot in hun productieketen verminderen: ze lanceren een digitaal leerplatform om hun merkpartners te helpen bij het realiseren van hun klimaatdoelstellingen.
“90% van partners meekrijgen”
De drie online moderetailers nemen zelf al initiatieven om hun uitstoot te verminderen, maar stellen vast dat 70% tot 90% van de CO2-uitstoot in de mode-industrie veroorzaakt wordt in de toeleveringsketen: bij de productie, de voorbereiding en het verwerken van materialen. Daarom moeten de verkooppartners mee in het bad.
Daarom kunnen partners die aangesloten zijn bij de drie voortaan gratis gebruik maken van een programma dat stap voor stap laat zien hoe het complexe traject van emissiemeting in zijn werk gaat. Ze leren hoe ze doelen kunnen stellen die aansluiten bij de klimaatwetenschap en hoe ze die ter goedkeuring kunnen voorleggen aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi).
“Wij streven ernaar dat 90% van onze aangesloten partners (gemeten naar CO2-emissies) tegen 2025 wetenschappelijk onderbouwde doelen heeft gesteld. Het nieuwe leerplatform is een belangrijk initiatief om dit ambitieuze doel te bereiken”, zegt David Schneider, Co-CEO bij Zalando.