Rationalisering groothandel bijna afgerond
De verkoop via het groothandelskanaal daalde in het eerste kwartaal, dat eind april afliep, met 24,7%. Om zijn imago op peil te houden, wil Prada zich immers nog meer concentreren op de verkoop via eigen winkels. De terugval was dan ook verwacht. Prada verwacht overigens dat de effecten van de rationalisering volgend jaar uit de rekeningen zullen zijn.
In de 551 eigen winkels liep de verkoop wel beter: zij zagen hun verkoopcijfer met 2,8% aantrekken tot 697,8 miljoen euro. Bij constante wisselkoersen zou er zelfs een toename van 7,7% zijn geweest.
Bij constante wisselkoersen steeg de omzet het sterkst in Japan (+30,5%) en de Amerika’s (+16,5%). In Azië-Pacific (+3,9%) en in Europa (+1,1%) was de vooruitgang duidelijk minder.
Europese markt heeft het moeilijk
Voor Azië zorgden minder gunstige cijfers voor Korea, Hongkong en Singapore ervoor dat de winst voor China en Macau werd uitgevlakt. Europa leed dan weer onder de crisis. Bovendien leidde de sterke euro ertoe dat de producten die Chinezen graag in Europa kopen duurder werden.
Opgesplitst per merk kon het Britse schoenenmerk Church’s (+13% bij constante wisselkoersen) de grootste vooruitgang voorleggen. Prada zelf (+7,8% en vooral goed in Japan en de Amerika’s) en Miu Miu (+7,3% en groei met meer dan 10% in alle regio’s buiten Europa) volgden.
Winst lager dan verwacht
De bedrijfswinst leed onder de negatieve wisselkoersbewegingen. Deze kwam zo uit op 156,3 miljoen euro of 20,1% van de omzet. Netto bleef een winst van 105,3 miljoen euro over, wat overeenkomt met 13,6% van het globale verkoopcijfer. Dat was 24% minder dan in dezelfde periode van 2013 en ook lager dan de 129,7 miljoen euro waarop de financiële analisten hadden gerekend.
Bij de publicatie van de resultaten kende het aandeel van Prada op de beurs van Hongkong met een verlies van 6,9% zijn sterkste daling in twee jaar.