Online expansie naar het buitenland
Algemeen directeur Ronald Boeckx om de omzet van e5 mode de voorbije vijf jaar op te trekken van 70 miljoen euro tot 93 miljoen euro en daarbij de winst te laten vervijfvoudigen. Bovendien heeft hij met e5 mode de komende maanden nog heel wat plannen.
Zo wil de modeketen in haar winkels meer ruimte bieden voor de service aan de klant en voor het afhalen van goederen die online werden besteld. Het kan daarbij zowel gaan om goederen die werden gekocht via de eigen webshop als om goederen van alliantiepartners. Tegelijk wordt gestart met een online expansie naar het buitenland.
Boeckx is samen met CEO Katrien Maes van Talking French en voorzitter Marc Peeters van Veritas dan ook genomineerd voor de Fashion Personality of the Year Award, die op 12 juni wordt uitgereikt op het Belgian Fashion Congress van RetailDetail.
Nieuw winkelconcept verkoopt 30% meer
De eerste twee verkooppunten die volgens het nieuwe concept werden ingericht, zijn die van Herstal en Sint-Denijs-Westrem. Het gaat om twee herlokaliseringen. De eerste verving een verkooppunt in Rocourt, de tweede kwam in de plaats van een winkel die enkele honderden meter verderop zat.
“Voor Sint-Denijs-Westrem hadden we een groei van 30% vooropgezet. In de periode maart-april-mei hebben we die dan ook gehaald. Uiteraard is die toename ook het gevolg van de bijkomende publiciteit die we hebben gemaakt. We hebben iedereen die de afgelopen jaren iets kocht opnieuw aangeschreven”, aldus Boeckx.
Het nieuwe concept zal nu stelselmatig verder uitgerold worden. Tegen begin 2015 staan acht winkels op het programma, tegen de zomer komen er nog eens acht bij.
Extra verkooppunten in Groot-Bijgaarden en Rijkevorsel
Modeketen e5 mode telt nu 70 winkels in België. Daar komt nog een verkooppunt in het Dansaert Retail Park in Groot-Bijgaarden bij en voor begin 2015 staat een nieuwe zaak in Rijkevorsel op het programma.
De winkels van e5 mode zijn gelegen langs drukke invalswegen of in retailparken. Voor de iets langere termijn denkt de keten er niettemin aan om ook verkooppunten in de stadscentra te openen. Daar zal niet het volledige gamma worden aangeboden, maar slechts een of twee merken. Die kunnen dan prominenter in beeld worden gebracht.
“Dit project is nog altijd ter studie”, aldus Boeckx. “De huurprijzen voor een pand zijn in de binnenstad vijftien of twintig keer hoger dan wat we normaal betalen. Bovendien is het ook wat complexer qua bevoorrading. We moeten bekijken hoe we dit allemaal rendabel kunnen krijgen. Voorts zijn we er niet uit of we hiervoor een aparte onderneming moeten opzetten. E5 mode is immers gespecialiseerd in verkoop via baanwinkels die makkelijk te bereiken zijn en voldoende parkeerruimte bieden, de stadswinkels werken volgens een ander concept.”
Buitenlandse online expansie start deze zomer
Het buitenland wil Boeckx dan weer via webverkoop benaderen. Momenteel worden daarvoor de schikkingen getroffen, na de zomer wordt de effectieve start gegeven. Eerst komen Nederland en Frankrijk aan bod, volgend jaar volgen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
Voor de uitbouw van de onlineverkoop kan Boeckx terugvallen op vroegere ervaringen. Zo ging hij na zijn passage bij de bloemengroep Fleurop via de familiale bloemenzaak Boeckx al in 2000 in zee met het Franse Aquarelle, waarbij boeketten via het internet werden verkocht. Vervolgens lag hij ook aan de basis van de geschenkensites Cadofrance.com en Royalgifts.com.
Outlet doet het erg goed
Een stukje specifieke online ervaring in het modesegment kan het bedrijf eveneens halen bij Outlet-Avenue, dat eind 2013 werd overgenomen door Shopinvest, de holding boven e5 mode.
Dat outletkanaal doet het momenteel erg goed, al kan het volgens Boeckx ook een teken aan de wand zijn dat het elders in de sector minder goed loopt: “We krijgen immers heel wat overstocks aangeboden. Naast onze eigen merken verkopen we in de outlet ook producten van andere merken.” De impact van de online handel is zo groter dan verwacht: het gaat niet alleen om een bijkomend verkoopkanaal, maar ook om een uitbreiding van het aanbod.
Online heeft invloed op fysieke winkels
Zoals traditioneel het geval is in de kledingsector wordt in de fysieke winkels van e5 tot nog toe gewerkt met twee seizoenen: winter en zomer. Daartoe gebeurt de productie in het Verre Oosten, met name in China en Bangladesh, met leveringstermijnen van zo’n drie maanden. De doorsnee klant komt ook gemiddeld tweemaal per seizoen langs.
Door de sterkere concurrentie van online wil e5 echter ook in de fysieke winkels een versnelling hoger gaan schakelen en meer gaan evolueren naar een aanbod per maand. “Dat zou ons toelaten om logistiek makkelijker te werken: niet alles zou tegelijk in de winkel moeten zijn”, aldus Boeckx.
Wilt u er ook bij zijn op RetailDetails tweede Belgian Fashion Congress op 12 juni? Schrijf u dan nu nog snel in! Opgelet: de plaatsen zijn beperkt.